1 oktober 2010

Armhävningar. Försök 1.

Underbart att äntligen vara tillbaka på gymmet! Full av träningsadrenalin kände jag att det var dags att pröva hur många armhävningar jag orkade. Detta är en övning jag alltid haft svårt för, har aldrig klarat mer än 10-12 st. Efter besök hos min kiropraktor fick jag förklarat för mig att jag saknar styrka i baksida/framsida axlar och att skulderbladen har inte har någon stabilitet. Jag har helt enkelt inte orkat hålla upp kroppen i en armhävning och därmed kunnat utföra dom med rätt funktion. Det har vi arbetat oerhört mycket med under våren och sommaren genom olika typer av rehabövningar och för ca två månader sen fick jag börja göra armhävningar igen efter min axelskada.
Skillnaden är nu enorm och jag kan lätt stanna med bröstet i golvet och hålla hela kroppen i flera sekunder utan tappa hållningen. Jag är ganska nöjd med dagens resultat, även om jag hade hoppats på 5 till. Men när det tar slut tar det slut, upplever det är svårare att gå förbi mjölksyran i en armhävning än i tex plankan.

Mitt resultat: 35 st

Totalt blev det 135 st då jag mitt i passet gjorde 25 x 4. Idag blev det ner på tre och upp på en då variation i även denna övning är bra. Nästa gång ska jag testa med en lätt tyngd. Jag tar gärna emot bra länkar som visar olika typer av armhävningar. Detta är absolut en av mina favoritövningar och har man glädje i träningen, så hjälper den till så att musklerna utvecklas. Alldeles gratis.

2 kommentarer:

Anita sa...

Duktigt tjejen. Jag skulle kanske klara 5 st.
Men på måndag börjar även jag träna, så vem vet snart klipper jag nog 6...:-.
Tack för en trevlig lunch tillsammans med dig.
Kärmor

Malin-Charlotta sa...

Armhävningar är inte lätt och man ska vara försiktigt. Ser fram emot att hjälpa dig med träningen, när jag gått första steget på utbildningen har jag lite mer på fötterna!

Tack själv för en jättetrevlig lunch!
Min bästa kärmor!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...