4 oktober 2010

Ifrågasätter laktosprov

I början av året åt jag en kraftig antibiotikakur eftersom jag hade en infektion i kroppen. Jag lever med en besvärlig magkatarr sen ca 10 år tillbaka, så min mage extra känslig för starka mediciner, men hade då inget val. Detta bidrog till att systemet slogs ut helt och jag fick problem med att behålla min mat i flera veckor. Levde på bl a på kokt fisk, kokta grönsaker, ris och andra "stoppande produkter". Efter veckor av bollande med att försöka på ordning på magen fick jag iden att jag kunde blivit laktosintolerant. Läste om ämnet och fick klart för mig att man kunde bli tillfälligt intolerant efter tex en antibiotika kur. Så jag bytte ut alla mjölkprodukter till laktosfria och avstod från alla varor som innehöll mjölk. Listan blev lång och det blev ett pussel att handla mat men vilken skillnad det blev! Det var som dag och natt och jag fick plötsligt behålla min mat.

Efter ca 5 månader bestämde jag mig för att testa om intoleransen eller känsligheten som är en mildare form, hade "läkt ihop" då den i vissa fall kan göra det. Jag hällde upp 1 dl "vanlig mjölk" och väntade. Efter ca 1 timme började helvetet. Jag kan berätta att jag inte hann till toaletten. Det var fruktansvärt och magen var inte sig lik på flera dagar.

För ca en månad sedan kontrollerade jag min magkatarr på vårdcentralen. Tar prover med ca 1.5 års intervall för att se så jag inte har blod i avföringen vilket kan tyda på magsår eller i värsta fall magcancer då vi har magsjukdomar i släkten. Jag testar även kolesterol och så att det inte saknas viktiga näringsämnen. Min kropp utsätts för hård träning och jag är väldigt noga med att upptagningen av min mat är som den ska. Det togs också gluten och laktosprov. Alla prover visade goda resultat, även laktos. Jag sitter nu och väntar på samtal från vårdcentralen för att få en förklaring till hur mitt laktosprov kan visa negativt. Jag vet ju jag är intolerant, men tycker det ändå är viktigt att ifrågasätta när laktosintoleransen är så uppenbar. Ska bli intressant att få en förklaring.

6 kommentarer:

Anita sa...

Ja, det ska verkligen bli ett intressant svar. Min första styrketräning är gjord och resultatet är -känns inget, får se imorgon. Tog vikterna som instruktören tyckte men jag vet att jag kanske är lite starkaret än vanliga Svensson.
Vill du ha trattkantareller? I så fall hör av dig.

Lovisa sa...

Det är verkligen hemskt att leva med magproblem, min mamma har ju sin sjukdom och jag är också väldigt känslig. Har haft problem med magkatarr i perioder och tål inte heller laktos, har aldrig testat om jag är intolerant men vet helt säkert att jag mår dåligt av laktos. Hoppas du får svar på din fråga och att du mår bättre i framtiden! stora kramar Lovisa

Malin-Charlotta sa...

Anita, du kommer garanterat att ha känningar i kroppen imorgon. Oavsett om du lyfte för lätta vikter så är det nya rörelser för kroppen. Jag väntar spänt på att få rapport om det imorgon!
Ang trattisarna tackar jag och bockar, men får avstå då jag inte är så förtjust i svamp.

Thingeling!

Malin-Charlotta sa...

Hej Lovisa!
Ja, detta med magar som inte vill må bra är ett eget litet helvete. Tråkigt att ni också har problem, vi får stötta varann!

Jag vet ju att jag är intolerant, men var nyfiken på vad ett test skulle visa. Jag har publicerat ett svar, som ingen av oss blir klok på, men ska prata med min läkare i nästa vecka. Vad jag egentligen är ute efter är hur ett prov kan visa negativt när intoleransen är så uppenbar?

Hoppas du också mår bättre snart och att mamma gör det med. Hälsa på gott från mig.

Jätte härligt att höra av dig här på bloggen även om ämnet ironiskt nog är deprimerande i sig ;-)

Stor kram Malin-Charlotta

Anita sa...

Ingen träningsvärk varken igår eller idag. Jag tror jag höjer lite på vikterna, eller....?

Malin-Charlotta sa...

Höj du lite på vikterna men försiktigt. Bättre ta det lugnt, kroppen jobbar fast den inte visar någon träningsverk :-)

Kram!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...