19 oktober 2010

Stresspåslag-ditt egna ansvar

Jag lämnar min debatt om våldet i samhället för en stund och väljer istället att skriva mitt första inlägg om stress och hur det kan påverka kroppen tillsammans med träning. Jag besökte min kiropraktor Johan idag för min påbörjade tennisarmbåge och hoppades att han skulle kunna hjälpa mig besvara de frågor jag hade om att jag känt mig sliten de sista veckorna. Träningsvärk på löpande band och inte tillräckligt pigga muskler till nästa pass trots extra vila, gav mig misstanke att  jag ej gett min kropp den återhämtning som den behöver. Jag är mycket noga med både kost, sömn och vila mellan de olika muskelgrupperna, men ändå har något varit galet. Det är egentligen bara löpningen som har gått som en dans.

Vi kom fram till att olika faktorer i livet har gjort att jag haft mycket runt omkring mig och jag har också fått konfrontera en del tuffa konflikter. Sånt tar energi. Summan av det har blivit ett stresspåslag som tillfälligt har satt sig i musklerna, vilket också kroppen har signalerat till mig. Under behandlingen idag, konstaterade Johan det faktum att jag måste vara noga med återhämtningen. Undvik stress, var hans råd. Låter så enkelt, tänkte jag, men också samtidigt, behöver kanske inte vara så svårt? Vad kan jag förändra i mina vanor för att lugna tempot? Kan jag avstå från något jag tror att jag bara måste göra? Har jag energikrävande frågetecken jag borde ta tag i?  


Så jag skred till verket redan denna kväll. Ingen ide att skjuta på förändringarna. Har nu sett över mina frågetecken tillsammans med min underbara och förstående sambo Håkan och vi tittar nu på att bygga en lugnare tillvaro. Stress i musklerna hämmar mig i träningen och skapar oro i kroppen. Jag påminner mig i detta om att den som har det största ansvaret att ta hand om mig på rätt sätt, är jag själv. Min kropp-mitt ansvar.

           Stort tack till min kiropraktor Johan på Ryggcenter som hjälper mig & hålla kroppen frisk.
                                   

5 kommentarer:

Anita sa...

Härlig frihetsbild!
Av egen erfarenhet vet jag att stress ställer till mycket i kroppen
Muskler som går i en ständig spänning ger både trötthet och värk långt fram i livet om man inte tar hand om stressen på rätt sätt. Vore kul att ses över en kopp kaffe, eller?

Malin-Charlotta sa...

Tack, fotot var ett av mina bidrag till modelltävlingen. Ja, stress måste upptäckas tidigt annars vet vi ju vad som kan hända...

Klart vi ska ta en kaffe! Menar du mellan fyra eller sex ögon? haha!

Anita sa...

Ibland vill jag ha sex o ibland fyra ögon..ha,ha. Välj vad som passar. Är lite sugen på tjejprat.

Anonym sa...

Mycket vettiga tankar o ideer, hoppas du lyckas hålla stressen borta o återhämtningen nära ;-).

Kram Kram jenny

Malin-Charlotta sa...

Anita: Då tar vi mellan 4 ögon. Ser fram emot det!

Tack Jenny! Du ser vad man lär sig i den hårda stresskolan. Tycker det är viktigt att dela med mig av reflektioner i ämnet. Kanske hjälper det någon att stanna till innan det är för sent..

Kram kram

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...