25 februari 2012

Några av mina magövningar i TRX

Dags att föra in lite träning i bloggen! Fått beställning på övningar i TRX, så idag läggs fokus på bålen. Tänk på att har ni svårt att hitta kontakt med bålen och problem med ländryggen, ska dessa övningar göra med försiktighet. Börja i liten skala och träna med små rörelser, bara så pass att ni väcker de inre musklerna vid liv. Det krävs en viss uthållighet och stabilitet i axel/skuldra vilket gör att denna övning också är utomordentlig i det syftet. Håll kroppen rak i startpositionen, hitta spänningen i bålen och ha kontakten under hela rörelsen. Fokusera på teknik istället för antal repetitioner, det är lätt att fuska när man blir trött.

DSC04311  DSC04314
Startposition vanlig crunch – rak kropp med väl aktiverad bål
DSC04321  DSC04322
Crunch åt sidan – variera gärna raka och åt sidan i samma set
DSC04317 DSC04318
Pik – kroppen ska upp i så hög vinkel som möjligt. Övningen kan vara läskig till en början då känslan att “slå över” kan infinna sig. Ni ska endast gå så långt som det känns säkert och kan hålla en bra teknik och balans! Magen och rumpan ska samarbeta. Kräver bra stabilitet i axlar och skuldror och god rörlighet. För nybörjare rekommenderar jag endast att “känna på övningen” utan ha prestation att komma upp i hög vinkel.
DSC04316
Sätt alltid säkerhet och teknik i första hand i träningen, istället för antal reps eller vikter.

13 kommentarer:

Viktkamp sa...

jag älskar trx-banden och jag tackar för denna övning som ska testas =)

Lagt till mig på ansiktsboken? =) Har inte fått något!

Malin-Charlotta sa...

Visst är det grymt, Emma! Förfrågan är skickad nu, hoppas det blev rätt! Haha!

Annie sa...

Fantastiskt, ser livsfarligt ut men jag skall prova. de första övningarna har jag kört men absolut inte de sista :)

Matilda sa...

Inspirerande övningar, en fantastiskt vältränad kvinna. Underbara tips.

Men.

Den där dagen är för mig, något helt annat än TRX övningar. <3

Karin - FitnessochHälsa sa...

Vilka grymma övningar! Vill också träna med TRX när jag ser dig!

Ha en fin dag!

Malin-Charlotta sa...

Du sätter dom snart, Annie, det är jag övertygad om!

Malin-Charlotta sa...

Fin-fina Matilda, den dagen har även för mig en alldeles speciell betydelse <3

Malin-Charlotta sa...

Härligt det smittar, Karin! TRX är toppen!

Suzan sa...

Gillar bilderna!

Malin-Charlotta sa...

Tack Suzan! Jag fick hålla still i ytterlägena för att det inte skulle bli suddigt, vilket helt klart skapa extra träningsvärk dagen därpå ..

Tack för du tittade in!

ZtorZillen sa...

Imponerande! Du borde ha abs av stål!

Malin-Charlotta sa...

Inte än, Zillis! Men det ska tusanemej bli! ;-)

Malin sa...

:)
Vi var på Friskis igår och körde lite mage och körde några av dina övningar, fast läste ditt inlägg efter vi varit där. Sammanträffande :)
Sugen på mer trx, önskar mig dock bara mer tid...man ska hinna med allt oxå.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...