27 oktober 2010

Nytt reformförslag från sexualbrottsutredningen

Idag presenteras det ett förslag om hårdare straff där man föreslår flera förändringar i sexualbrottslagstiftningen. Ämnet berör mig oerhört mycket och jag tänker ofta på vad vi "vanliga människor utan inflytande på lagstifningen" kan göra för att påverka frågor vi tycker är viktiga. Att skriva om det i min blogg är ett sätt för mig att nå ut till andra människor och förhoppningsvis skapar det debatt hemma runt köksbordet. Många med mig känner en stor hjälplöshet över det sexuella våldet som pågår runt om i världen, ett problem vi måste våga prata mer öppet om.

Människohandel är idag världens tredje största organiserade brottslighet, efter narkotika och vapen. Trafficking är till den största delen inriktad mot sexuella ändamål men det förekommer även människor som tvingas arbetade under hot och misshandel. Det är ett världsomfattande växande hot som måste bekämpas hårdare. Här har EU en hel del att arbeta med då straffnivåerna för olika sexuella brott ligger alldeles för långt ifrån varandra i EU-länderna vilket brottsutövarna kan dra nytta av. Strafflängden för ett och samma brott kan skilja upp till 20 år beroende på vilket land man döms i.

Personligen tycker jag att Sveriges straffnivå på våld och övergrepp är rena rama skämtet och här har lagstiftningen en hel del att arbeta med. Nedan delger jag det förslag som överlämnades idag till Beatrice Ask. Jag hoppas nu med detta på en hårdare lagstiftning.

Enligt citat löd förslagen på följande vis: 

-våldtäktsbestämmelsen utvidgas så att fler fall av sexuella utnyttjanden blir att bedöma som våldtäkt
-ett helt nytt och samtyckesbaserat brott - sexuellt övergrepp - införs
-tillämpningsområdet för bestämmelsen om våldtäkt mot barn utvidgas
-straffskalorna för sexuellt utnyttjande av barn och grovt sexuellt övergrepp mot barn skärps, samt att bestämmelsen om sexuellt ofredande utvidgas.

Mer om förslaget kan ni läsa om här

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...