31 oktober 2010

Det latinska språket

Har under veckan som gått försökt studera in skelett och muskelgrupper på latin inför min kommande utbildning på SAFE. För att försöka förstå varför man lär ut på latin, forskade jag på ämnet och inser återigen att min blogg bättrar på min allmänbildning genom den fantastiska sidan Wikipedia.

Latin är det språk som talades och var skriftspråk i det romerska riket. Under medeltiden och långt fram i nyare tid var latin det dominerande skriftspråket i Europa. Klassiskt latin dog tyvärr ut redan efter romarrikets fall men fortsatte att användas som vetenskapens internationella skriftspråk, vilket vi alla känner till genom namn på tex djur och växter. Språket används också som namn på sjukdomar och inom anatomin. Klassiskt latin är nu ett utdött språk, trots att människor studerar det, finns det ingen som har latin som modersmål. Latin är dock officiellt språk i Vatikanstaten.

När man ska läsa om saker man inte förstår en bokstav av, har jag upptäckt att om man tar reda på källan till det obegripliga blir det både mer intressant och förståeligt. Återkommer med mer latinska inlägg då språket fångade mitt intresse.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...