19 januari 2011

Personbästa under 22 minuter!

Trodde jag skulle kräkas. Har aldrig velat trycka på den röda Nödstoppknappen men idag lockade den alldeles för tidigt. Jag minns knappt de sista fyrahundra meterna,  försökte bara hålla tempot i kampen mot klockan i mjölksyra och dimma.

Hade verkligen ingen perfekt löpdag. Flåset kom tidigare än vad det brukar tack vare att min uppvärmning inte varit tillräcklig. Varför? För att en bra uppvärmning ökar prestationsförmågan! Hur som, andra andningen kom aldrig, utan jag fick pressa mig själv genom de 5 kilometerna i PB-tempo tack vare att kroppen inte blivit tillräckligt förberedd.

För mig finns inte att ge upp, har jag bestämt mig för PB så har jag. När jag hade 1400 meter kvar stod pulsklockan på 170. Hög puls och väldigt långt kvar. Men skam den som ger sig, pressade mitt gamla rekord med 1 minut och 30 sekunder  vilket är mycket tid i sammanhanget. Efteråt hade jag nästan kramp. Fick cykla väldigt långsamt som nedvarvning tills det släppte. Kvar fanns sen bara den härliga efterkänslan av en riktigt bra prestation.

Konditionsträningen gav verkligen utdelning idag och finns det något skönare än när resultatet av allt slit kommer lika efterlängtat som den första varma vårdagen?

Medelpuls: 166 Maxpuls: 179 

Nytt PB: 21:58

4 kommentarer:

Karin - FitnessochHälsa sa...

Vilken prestation! Jag är imponerad av att du lyckades pressa dig så pass att du förbättrade ditt PB så rejält!

Bra också att du förklarade i nästa inlägg din syn på träning och resultatförbättringar. Jag håller med om att det krävs lite smärta för att lyckas förbättra sig. Så sant!

Malin-Charlotta sa...

Tusen Tack Karin! Jag hade målet under 22 minuter och det blev verkligen på håret! Vilken träningslycka!

Tycker det är viktigt att belysa ur alla perspektiv när det kommer till träning och prestation. Jag har många läsare som inte är "träningsfolk på mitt vis" och det är bra att de frågar och kommer med åsikter. Utvecklande för alla part!

Matilda sa...

Härligt med ett nytt PB, grattis!!
Vad har du i maxpuls?
Och du, jag håller med. Första varma vårdagen är efterlängtad, hoppas den kommer snart!

Malin-Charlotta sa...

Hej Matilda och Tack!
Så skönt när träningen ger resultat. Har inte gjort något riktigt maxpuls test men ska göra ett innan våren. För att få en riktlinje räknar jag 220 minus ålder,vilket i mitt fall blir 184. Ska bli intressant att testa på riktigt, tror den ligger något högre.
Och våren, Matilda. Den är snart här och jag får bestämma!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...