14 januari 2011

Knivskarp smärta

Det kan hända på en tiondels sekund. Tappade balansen i en tricepsövning där muskeln ligger i sitt yttersta läge. Dumdristigt nog försökte jag rädda vikten på 15 kilo istället för att släppa den i golvet. Smärtan var knivskarp och jag skrek inombords: Nej Nej Nej Nej! Avslutade passet som var på sista minuterna och åkte hem. Hemma i hallen fick jag knappt av mig ytterkläderna när höger armen inte ville följa med i rörelserna.Tankarna for omkring i skallen och Håkan tröstade så gott han kunde. Det gjorde så ont, både i kropp och själ. Det jag beskriver var min gårdagskväll.

När morgonen kom efter en natt med usel sömn var armen sämre. Jag ringde min kiropraktor  Johan på Ryggcenter och fick en tid bara ett par timmar senare. Vad skulle jag göra utan honom? Väl på plats undersökte han mig noggrant, hittade väldigt ömma, spända muskler kring rotator kuffen. Den hade fått sig en rejäl smäll vilket lett till en kraftig sträckning och överbelastning. Han kunde inte 100 % säga att något gått sönder, men konstaterade att jag troligen skulle haft mycket mer ont om så var fallet och axeln var "rörlig" på ett bra sätt. Jag fick instruktioner om att röra på armen, men bara i vissa vinklar. Inga lyft eller belastningar alls de närmsta dagarna. Återbesök nästa vecka. 

Om det nu är som vi misstänker, väntar minst 2-3 veckors vila. Endast ett fåtal rehabövningar och konditionsträning får köras. Precis när vinden vänt, bestämmer den sig för att vända igen och för att blåsa iskallt. Jag letar efter min mentala styrka och hittar den långt därinne. Den är likt en trogen vän som alltid ställer upp, precis när jag behöver den som bäst.

DSC00386

3 kommentarer:

Karin - FitnessochHälsa sa...

Åh stackare!!! Vilken otur! Men du är stark och 2-3 veckor kommer gå snabbt, även om det inte känns så just nu. Kram!

Malin - body spirit soul sa...

Nä va trist!! Hoppas att armen får återhämta sig nu så att du snart är fit for fight igen!! Krya på dej!

Malin-Charlotta sa...

Tusen Tack, Karin! Idag har energinivån varit låg, men utan motgång uppskattas nog heller inte medgång. Jag kommer igen! Kram tillbaka!

Och Tusen Tack till dig med Malin! Livet är fullt av prövningar och de är här för att lära mig att just leva. I medvind som motvind!

Ha en fin fredagkväll båda två!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...