3 januari 2011

Armhävning med vikt på ryggen

Dags att effektivisera och försvåra min träning av armhävningar då jag nu blivit tillräckligt stabil och stark i axlar och skuldror genom min rehabiliteringsträning. Detta är inte att rekommendera för nybörjare eller för de som ej kan utföra flera korrekta armhävningar. Skaderisken är då stor! Det krävs mycket träning för att komma hit och ni ska även ha koll på stabiliseringsmusklerna genom utan problem kunna utföra armhävningar mot pilatesboll med fötterna upp (se bild här) Armhävning på boll är en fantastisk övning då den tränar både balans och styrka och får med väldigt många muskelgrupper. Till en början ska den dock göras enklare, se här. Detta är övningar jag gör 2 ggr i veckan.


Varför lägger jag då en vikt på ryggen? Dels för att variera min armhävningsträning och dels för att göra den tyngre. Jag gör mellan 30-40 armhävningar i ett bräde (vanliga) och vill nu träna upp mer styrka med tyngre och färre reps, istället för att träna uthålligheten i musklerna genom att utföra många och lätta reps. Kan meddela att 10 kilo på ryggen gjorde en väsentlig skillnad. Det blev ett 8 x 2 set vilket jag är nöjd med eftersom det var i slutet på mitt pass. Detta är även en jättebra övning för oss som bänkpressar.

Korrekt armhävning i yttersta läget. Du ska orka hålla hela kroppen i en stark och balanserad position utan att tappa skuldror,axlar eller bål.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...