6 januari 2011

Muskler som växer

Jag vill slå ett slag för mitt nya träningsupplägg!
Under min 7 veckors långa rehabperiod har jag tränat 4-5 dagar istället för förut 6 dagar veckan. Tre styrkepass med underhållsträning, dvs med mycket liten marginell ökning på vikterna. Jag har lagt in funktionell träning tillsammans med löpningen och jag lär mig just nu även att crawla för att stärka fästen och senor. Jag har alltså dragit ner på träningen med två styrkepass/veckan, inte kört någon tung träning alls med maxlyft eller färre reps än 6 st som jag gjorde förut.

Jag har genom min funktionella träning kommit åt små muskler i hela kroppen som annars gärna gömmer sig i traditionell styrketräning. Jag har tränat mer intensivt under mina pass vilket har kortat ner träningstiden. Jag har satt kvalitet istället för kvantitet på vikterna och på rörelserna i alla övningar vilket har lett till att jag verkligen har tränat rätt muskel vid alla övningar.

Min kropp håller inte för att träna på max vikter med 1-4 reps med de skador jag har, därför har jag nu fått välja bort det. Det finns ett flertal övningar jag inte kan utföra pga av smärta, bicepscurl med fri stång är en av dom. Då får man använda fantasin och hitta alternativa övningar vilket leder till positiv förnyelse för musklerna.

Genom att fokusera på hur jag verkligen tränar och vad jag tränar har mina muskler svarat med positiv tillväxt. Jag har vågat vila mellan styrkepassen vilket har lett till återhämtning på bästa vis. Jag hittar stabiliseringsmusklerna genom min funktionella träning vilket leder mig till en hållbarare kropp. Så genom att träna mindre, smartare och mer funktionellt har kroppen svarat med tillväxt.

Foton från dagens träningspass!

DSC00999 DSC00996

6 kommentarer:

Lovisa sa...

jisses vilka armmuskler! Duktig du är som tränar så mycket! känner att jag bara blir fläbbigare och fläbbigare haha!

Tänkte på det att det skulle vara kul att ta någon fika ihop när jag har vägarna förbi Örebro. Tycker det är kul att vi har hittat tillbaka till varandra här på nätet. Kommer ihåg när jag träna för dig med Mirac och du gjorde det faktiskt möjligt för mig att påbörja min tävlingskariär genom att hjälpa mig med mitt gröna kort!
Stora kramar från mig och mamma!

Karin - FitnessochHälsa sa...

Låter som ett bra upplägg du har nu! Håller med om att du ser grymt stark och snygg ut!

Malin-Charlotta sa...

Kära Lovisa! Att tänka på är att fotona är tagna när musklerna är i sin yttersta spänning i en övning, i viloläge är de mindre (haha). Men visst har de växt, som tusan faktiskt ;-) Vad glad jag blir när du så varmt påminner mig om vår tid när jag var instruktör till dig. Jag älskade verkligen det jobbet! Jag träffar dig mer än gärna, det ser jag verkligen fram emot. Har inte sett dig sen jag sprang på dig och mamma på Krämaren för...hmm.. Säkert 8 år sen! Stora kramar till dig och mamma!

Malin-Charlotta sa...

Tusen tack Karin! Man lär sig med tiden, det nya upplägget är mycket sundare och det märks verkligen på kroppen. Samarbetet är på god väg!

Lovisa sa...

Ja det förstår jag också, men när jag gymma var mina biceps inte ens i närheten av dina!

Ja men vad kul, då hör jag av mig nästa gång jag har vägarna förbi.
Stora Kramar

Malin-Charlotta sa...

Jag har turen att lätt "bygga" muskler. Bara tacka att och ta emot :-)

Vad roligt, då ser jag verkligen fram emot att ses över en fika!

Stor kram med kärlek i!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...