24 januari 2011

Ansvar somTräningsinstruktör

Eva 48 år kommer har bokat en tid på gymmet med mig för en introduktion. Hon har aldrig tränat på gym, har inget direkt mål med sin träning, utan har fått sin medlemskap i julklapp. Hon är lätt överviktig, har ett stillasittande jobb och lite problem med värk i axlar och nacke. Eva är ofta trött och har låg energinivå. Hon är lagom intresserad av att börja träna, men har nu insett att hon måste, för att bli mer välmående.

Per 21 har även han bokat en tid med mig för introduktion. Han är supertaggad, vill på tre månader gå från John Cleese till Brad Pitt. Han är fullt frisk och vill träna allt han kan. Helst sju dagar i veckan.

Under utbildningen får vi lära oss vilket ansvar vi har som instruktörer. Vi kommer möta alla sorts människor och alla har de olika uppfattningar om vad träning innebär, olika grader av kroppskännedom, fysiska förutsättningar o.s. v. Vårt jobb är att guida in dessa människor i träningsvärlden på ett rimligt och verklighetsförankrat vis. Motivera och entusiasmera. Ge ett träningsprogram som bygger på de förutsättningar och mål som den tränande har. Vi ska kunna svara på frågor, vägleda och anpassa oss efter vem vi har att arbeta med. Det krävs pedagogik och ödmjukhet. Anatomisk och fysiologisk kunskap. God kännedom kring övningar och maskiner. Ansvaret är stort eftersom träning ska leda till god hälsa och ökad kunskap hos den tränande. Något man verkligen slås av när man befinner sig mitt i utbildningen till Träningsinstruktör.

2 kommentarer:

Anita sa...

Jag längtar till den dagen du kan ta hand om mig och min träning. Kan väl vara kul med lite gamla kroppar oxå och framför allt lärorikt. Det har jag förstått nu när jag tränar lite. Dagens instruktörer kan väldigt bra unga kroppar men jag kan se lite okunskap på äldre kroppar. Det är inte alltid ok att köra igång med vissa övningar direkt. En liten tankeställare nu när vi "gamlingar" fortfarande är unga och vill ha gympa/träning och inte pensionärsgympa/träning.

Malin-Charlotta sa...

Ser fram emot att hjälpa dig, Anita! Du kommer få massa nya bra saker att ta tag i ;-)

Kramar ifrån Stockholm

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...