13 januari 2011

Visste ni detta om styrketräning?

Tänkte under veckan som följer delge lite fakta från min utbildning till Träningsinstruktör på SAFE. Många tror att styrketräning enbart går ut på att bygga muskelmassa. Men det finns så många fler positiva effekter som man kanske inte tänker på eller ens vet om.

Här är några urplock av fördelar att styrketräna:

- De dagliga aktiviteterna blir mindre påfrestande för kroppen om man ökar i styrka tex: lättare att bära och lyfta. Att klara av vardagen blir enklare!

- Genom att muskulaturen blir starkare belastas inte kroppens leder och de strukturerna kring lederna, lika mycket. Risken för överbelastning minskar.

- Ökad bentäthet. Skelettets svar på belastningen är att öka antalet benbalkar vilket motverkar Osteoporos. Risken för benskörhet ökar med åldern och genom träning stärks skelettet istället för att benmassan minskar. Kvinnor är mer utsatta än män för benskörhet.

- Ledbroskets hållbarhet ökar och kan även bli tjockare vilket leder till bättre stötdämpning i lederna. Det i sin tur notverkar nedbrytningen av brosk som också ökar med åldern. 

- Ökning av hjärtmuskelväggens tjocklek. Det ger hjärtat förbättrad förmåga att pumpa ut blodet i blodbanan. Anledningen är att det skapas ett hårt tryck inuti blodkärlen vilket gör att hjärtat måste arbeta hårdare för att orka pressa ut blodet mot det höga motståndet. Styrketräning är mycket bra träning för att få ett starkare hjärta!

-Ökad ämnesomsättning. Muskelvävnaden förbrukar mer energi än någon annan vävnad i kroppen, även i vila. Ju mer muskelmassa, desto mer förbränning!

-Minskar risken för hjärt-kärl sjukdomar. 

-Bättre kroppshållning.
-Bättre sömn och matvanor.
-Minskar antalet stresshormoner och ökar antalet endorfiner.

Detta är bara ett utdrag av de fördelar som styrketräning har. Jag tänker framåt när jag tränar, att kunna klara mig själv när jag blir gammal, hålla kroppen stark och frisk. Klara bära och lyfta utan att be om hjälp. Att få vara frisk. Jag tycker personligen att muskler är jättesnyggt, men det snygga är egentligen bara en tilltalande bonus som jag får av de egentliga anledningar till varför jag tränar. Det är viktigt att belysa effekterna, om inte för att ni ska förstå att träning är en självklar väg till ett friskare liv. Och de viktiga livsförlängande faktorerna som vi själva kan påverka, är det ju dumt att missa?

4 kommentarer:

Anna-karin L sa...

Bra att bli påmind om alla hälsofördelar man får när man tränar! Själv blev jag häpen över hur mycket muskler, kondition och balans jag fick på bara några månaders ashtangayoga, men då tränar jag minst tre ggr/vecka, ibland 5 ggr. Om du vill följa med nån gång dit så vore det kul:) Men då vill hon att man ska ha provat yoga innan nån gång så man vet vad det handlar om lite el i a f känner igen många positioner.

:-*

Malin-Charlotta sa...

Visst är det bra med lite uppdates :-) Och kroppen är fantastisk på många vis. Tänk vad vi lär oss hela tiden.

Roligt du känner sådan glädje i yogan. Jag följer väldigt gärna med, har gått på Hathayoga i två år så jag är redo för din grupp!

Anna-karin L sa...

Ja, då är du definitivt redo, inget att klaga på för min hårda yogalärare ;-)

Malin-Charlotta sa...

Härligt! Är nog dock lite ringrostig, inte gått på två år nu ;-) ..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...