29 januari 2011

Felaktiga riktlinjer för kcal/dag kan bli ödestiget

Det var heta diskussioner på Kostläran/SAFE. Vi fick räkna ut hur mycket kcal vi ska ta in per dag för att ligga på plus minus noll. Jag förstod direkt att den inte stämde på mig och då tog jag ändå det tuffaste alternativet i beräkningen, dvs att jag var aktiv fysiskt under större delen av dagen + hårt tränande både i kondition och styrka. 

Mitt resultat blev 2300 kcal vilket jag i huvudet kunde lista ut var för lite. Tog upp det med min lärare varav hon svarade: Du ligger på ca 2300 kcl, annars skulle du inte se ut som du gör. Jag svarade att jag mellan tummen och pekfinger uppskattade att intaget ligger på 3000-3500 kcal per dag och då skratta hon. Aldrig, även om du tränar mycket och vill bygga muskler, så skulle du då ligga alldeles för högt, vilket också skulle synas med fetma. Du väger lite och är kort (1.55 cm/45.5 kg), du behöver inte mer. Vi förde en diskussion under några minuter där jag hävdade att min intensitet låg över genomsnittet för en kvinna på 37 år?

Tillsut gav jag upp. Tänkte: Jag räknar när jag kommer hem. Under denna morgon har jag nu bott inne på Livsmedelverkets hemsida för att räkna ut en normal dag.

Mitt resultat är baserat på 6 mål om dagen, frukost/frukost/mellanmål/lunch/lätt mellanmål/proteindrink/middag


Ca 3740 kcal

Jag har aldrig räknat exakt vad jag äter i kcal. Det jag är noga med är proteinintaget och istället för att sitta med siffror, tänker jag på vad jag äter (nyttigt, begränsat med socker, vilka fetter osv) och när jag äter vad. Jag stoppar tex inte i mig massa kolhydrater innan jag ska lägga mig. Eller väljer snabba kolhydrater före träning, för att istället spara dom efter. Nu har jag en hög förbränning och en dagsrytm där jag rör mig fysiskt. Plus det tränar jag fem dagar i veckan a' 90-150 minuter/pass. OM jag hade stirrat mig blind på hennes rekommendationer och inte själv räknat ut vad jag trodde var rätt, hade jag bestått av skinn och ben inom några veckor. Med det vill jag säga, att det kanske inte alltid stämmer vad man blir rekommenderad. Och det viktigaste av allt, känner man sin kropp så känner man också om man mår bra. Så jag tänker fortsätta med mina 3740 kcal. Ökar jag intensiteten i träningen och drar på med ett mål till om dagen, hamnar jag säkert på runt 4000. Vilket också min kropp behöver för att växa och klara den intensitet jag förbrukar.

2 kommentarer:

Karin - FitnessochHälsa sa...

Märkligt att hon inte hade bättre koll än så... Jag tycker också att hennes rekommendation låter på tok för låg med tanke på hur mycket du tränar. Bra att du har koll själv på det där!!!

Malin-Charlotta sa...

Hej Karin!

Kostläran var inte 100 %, vilket vi var flera som tyckte. Annars är utbildningen mycket bra! Lite väl komprimerad bara, vilket ställer höga krav på energi,koncentration och förkunskaper. Mao, ju mer förberedd man är, desto mer får man ut av den.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...