18 januari 2011

Plankan i flera set

Det här är effektivt både när det handlar om mental och fysisk träning! Delade upp min planka i flera set igår, vilket gav bra körning för mjölksyran. Resultatet blev 1:30 minuter x 5 som var 2 set mer än vad jag planerat. I såna här uthållighetsövningar orkar man mycket mer än vad hjärnan säger!

Jag vilade 1 minut mellan intervallerna och innan hade jag kört 3 bålövningar där jag fick med balans och stabiliseringsmusklerna. Lättad är jag också att min rotator kuff inte gjorde ett ljud ifrån sig under denna övning.

Det är oerhört viktigt att orka hålla bålen, inte sjunka ihop och svanka med kroppen. Håll övningen endast så länge som ni kan ha korrekt utförande.
Snart är det dags att ta sig an mitt gamla rekord. Det är bara på med Rihanna i lurarna och köra!

2 kommentarer:

Anita sa...

Jag har oxå kört planken idag tillsammans med bålövningar. Men det var bara ggr 3 och min slavdrivare räknade till 20, 20 och 40 och kollar att kroppen hålls rätt. Av någon undlig anledning har jag ganska lätt för den övningen.
Lycka till i Stockholm!!

Malin-Charlotta sa...

20,20,40 är jättebra! Det viktiga är kvalité och inte kvantitet. Att du har lätt för den övningen är bara bra,då är du stark i bål och korsrygg. Och tack! Nu väntar stora nya äventyr i Storstaden. Återstår att se om jag går vilse denna gång med ;-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...