28 januari 2011

Mitt första RIKTIGA styrkepass

Är faktiskt precis så det känns, trots jag tränat seriöst i två år nu med styrketräningen. Rehab hit och dit men, ändå två år. Under utbildningen på SAFE till träningsinstruktör fick jag massa värdefull kunskap om både anatomi, fysiologi, träningslära och övningar. M.M.  Mycket fokus på rätt teknik i alla övningar. Väl hemma igen bara skrek kroppen efter att få ta tag i träningen. Pga av skada för nu 15 dagar sedan, har jag vilat överkroppen från all styrketräning. Under utbildningen lyfte jag flugvikter för att spara på musklerna (trots kiropraktorns klartecken), jag ville verkligen inte köra på för tidigt. Mentalt har man också fullt upp med inlärningen, så att träna full sula hade energimässigt inte fungerat (om jag nu kunnat) utan att stressa musklerna. Det var med en sådan stor glädje jag flög igenom mitt pass idag. Nya övningar och nya mål. Träningslycka när den är som bäst!

Mitt pass: 80 minuter Medelpuls: 122  Maxpuls: 156

Uppvärmning Crosstariner

Utfall i Smitthmaskin (framsida lår/säte/boxen)
Lårabduktion (säte-stabilisering av höft)
Låradduktion (adduktorerna-stabilisering av höft)
Vadpress (vader)
Marklyft med raka ben (säte/hamstrings/ländrygg/boxen)

Benövningar och träning av boxen med rörelse
Step upp med vikter (framsida lår/säte)
Upphopp åt sidan step up bräda

Mage/ländrygg
Rullande ryggresningar
Crunch raka/sneda på boll
Sned planka/rak planka

Nedvarvning/rörelseträning
Långsam crosstrainer
Dynamisk stretch (motsats till statisk stretch, dvs stretchar muskeln när den är i rörelse)

Blev ett underbart pass för ben, box och ländrygg. Avslutade med lite mjölksyreträning för att dra ur det sista. Härligt!

1 kommentar:

Matilda sa...

Döden är inte värre än vad man gör den till. Det gör djävulskt ont, smärtan är obeskrivbar och sorgen är strypande. Men livet måste gå vidare, men måste våga se det positiva igen. För livet måste gå vidare, för ens egna skull och för att den man har förlorat hade velat det.
Och jag tror, att när jag dör så kommer jag få träffa dem jag en gång har förlorat. Och då är oändligheten vår.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...