23 januari 2011

Kan ni namnen på övningarna i styrkträningen?

Den praktiska delen är minst sagt igång nu och efter tre dagar av nya termer och gamla repetitioner går det runt i huvudet. När jag skulle instruera idag blandade jag ihop rörelser och muskler och det blev många skratt hos studentkollegorna. Det slog mig idag att jag inte kunde de "exakta vad en övning heter". Man vet ju vad man tränar och hur man gör, men den exakta termen?

Imorgon väntar bröst/axlar och läraren förvarnade oss idag att det kommer att köra ihop sig i skallen när vi ska lära oss alla övningar i Cabelcrossen. Under provet på torsdag får vi inte veta i förväg hur programmet ser ut som vi ska instruera vår "kund" i. Läraren kommer att tala om för mig som instruktör: Visa en:  

hammercurl,  marklyft med rak stång, stående kabelflyes, liggande benpress, hacklift, latsdrag,

för att ta några exempel på förslag han kan komma med. Vi ska tala om vilka muskler som arbetar under övningen, själva kunna utföra övningen korrekt genom att visa, instruera kunden in i rätt teknik, korrigera och ge feedback. Kanske inte låter så svårt men faktum är att en del av de övningarna vi går igenom har kanske många inte gjort eller så har de utfört dom fel, vilket är oerhört vanligt. Så först ska man lära om sig själv för att sedan lära någon annan. Det är svårigheten. 

Notis: Bilderna är hämtade från toppaformen.se

2 kommentarer:

Matilda sa...

Hej du!
Vad kul att du kikade in hos mig också och vilka fina kommentarer du lämnade, blir ju lite rörd :)

Underbart att du också har hittat kärleken. Den rätta kärleken gör ju en svimfärdig av alla härligheter det ger. Och du har så rätt, tänk om alla fick den rätta kärleken, oj så mycket kärlek vi skulle ha på vår jord då.

Det där med olika namn på olika övningar har aldrig varit min grej. Är nu på senare tid som jag har börjat förstå vad jag gör för något, haha, alltså vad övningarna heter. Annars är jag mer en sådan där skivstång och fria vikter på gymmet.

Har jag en grym maxpuls? Vad har du i maxpuls? Om jag har fattat rätt så är den väl mest genetisk... och blir som den blir. Min lägsta noterade vilopuls är 32. Men jag mäter min vilopuls dagligen och då varierar det självklart, men som sagt, lägsta noterade är 32, vad har du?

Hoppas vi fortsätter höras!!
Kramar

Malin-Charlotta sa...

Hej Igen Matilda!

Vissa möten med människor är jag övertygad om är förutbestämda, vänner som livskamrater. De ska mötas för att ge något alldeles speciellt till varandra, vänskap, kärlek, insikter en kanske vägledning. Vad vet man inte innan och det skapar en nyfikenhet inför framtiden samtidigt som man "älskar att leva precis just nu"...

Ang maxpuls kom jag på det att du är yngre än mig, ( glömmer bort jag är 37 ibland haha!) så det stämmer ju ganska bra. Vi kan ju som du säger heller inte påverka den hur mycket vi än tränar eftersom den är genetisk, vilket vi kan med vilopulsen. Och 32???! Du är fantastisk! Har inte mätt min under flera dagar irad, ska ta och göra det när jag kommer hem från utbildningen. Men ca 57 vilket inte är särskilt märkvärdigt :). Men den ska ner!

Glad att du hittade tillbaka hit igen, när jag läste dina texter kände jag igen så mycket och blev jag varm i hjärtat. Tankarna jag fick var: " Hoppas innerligt att vi hörs igen" !!

Med de orden önskar jag dig varmt välkommen till min värld, Matilda.

Kramar Malin-Charlotta

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...