22 september 2010

Snabb huskur mot en svidande mage

Att leva med magkatarr eller några andra typer av magbesvär innebär ett pussel utan dess like. När den börjar svida pga av jag ändå fått i mig något den inte tål, när jag tex stressar eller sover för lite så har jag dock en enkel huskur. Smakupplevelse? Nej, men det tar bort det onda med raketfart.

Välling:
2-3 dl mjölk
1 rågad msk Maizena majsstärkelse
1 tsk socker

Koka upp mjölk och stärkelse. Rör om hela tiden, det bränner lätt fast. Tillsätt socker och gärna lite russin. Vällingen är klar när majsstärkelsen har löst upp sig helt. Obs! Måtten är ungefärliga, mängd stärkelse avgör ni efter hur tjock välling ni önskar.

Nu är det bara att vänta på att magin ska sätta fart ...

4 kommentarer:

Anita sa...

Låter inget vidare, men jag ska prova vällingen. Undrar om jag får ner en hel tallrik.
Har bestämt mig idag att när jag kommer hem ska det köpas ett träningskort. Hoppas att det inte blir liggande som de andra jag köpt under åren. Kanske jag behöver en "Håkan"!?
Kramis

Anonym sa...

Men dricker du verkligen mjölk? Själv får jag numera ont i magen av mjölkchoklad t o m. Anna-karin L

Malin-Charlotta sa...

Anita: Du kanske behöver en Malin ;-) jag utbildar ju mig snart i ämnet ...

A-K: Det ska så klart vara laktosfri mjölk! Om du får ont kanske du är känslig mot laktos?

M-C

Anita sa...

Naturligtvis behöver jag en Malin. Men blyg som jag är.....eller hur ville jag inte tvinga mig på. Men jag ser fram emot det.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...