9 september 2010

Pasta med pesto och skaldjur

Efter en skön löptur under onsdagskvällen satt det fint med en krämig pasta, fylld med grönsaker och skaldjur.

Recept 4 personer

500 gram färgglad pasta
ca 200 gram räkor
ca 170 gram kräftstjärtar
3 stora msk pesto  (eller mer efter smak)
4-5 dl sommargrönsaker
färska sockerärtor
2.5 dl laktosfri matlagningsgrädde
2 dl laktosfri creme fraiche
1 st vitlök
salt/peppar

Koka upp matlagningsgrädde/creme fraiche och pesto. Sommargrönsakerna tillagar ni separat enligt
anvisningar på förpackningen. Tillsätt 1 klyfta viltlök, flingsalt och peppar.
Lägg i räkor,kräftstjärtar,sockerärtor och sommargrönsakerna. Rör om försiktigt och smaka av.

Obs! Skaldjuren ska bara bli varma, kokar de för länge blir de sega. Vill man ha en kraftigare smak av pesto och vitlök fungerar det alldeles utmärkt att utöka antalet. Jag har en känslig mage så receptet är milt tilltaget av alla dess kryddor. Alla mjölkvaror är även laktosfria eftersom jag är intolerant.

Lägg gärna upp på fat när ni serverar. Det är lyxigare och verkligen en fröjd för ögat med alla färger. Avslutningsvis stör ni över lite basilika för att få en ännu mer lockande tallrik.
Smaklig måltid!

2 kommentarer:

Anita sa...

Lördagskväll, eftersom jag är galen i mat med pesto o skaldjur var jag tvungen att prova ditt recept. Det ligger nu i min hög, Favoriter. Mums...
Mätt o belåten ska jag nu sätta mig framför TV och kolla.
Ha en bra lördagkväll
Kramis

Malin-Charlotta sa...

Vad roligt du testade och gilla skaldjurspastan! Pesto är en fantastisk ingrediens att arbeta med vid matlagning.

Kramis M-C

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...