17 juli 2011

Cykelhjälmen räddade mitt liv

Jag vill ni tar en noga titt på de här fotona som jag lägger ut enbart för att ni ska tänka till. Vi hade kört ett fantastiskt cykelpass och var nästan hemma när jag körde på min sambos bakhjul i ca 10 km/ tim. Tror att man ska hinna reagera, ta emot sig eller tänka, jag hann inget av allt det jag föreställt mig. Jag landade rakt på huvudet i asfalten, där hjälmen tog emot fallet. Omedelbart medvetslös i några minuter och akuten var ett faktum, där jag fick vård direkt eftersom huvudet slagits i och det var fara för nackskador.

Jag hade en otrolig änglavakt. Inga skall/nackskador och käkbenet var intakt. Diagnosen blev kraftig hjärnskakning, frakturer i kindbenet (sprickor) och under ögongloben. Bihålorna var skadade, därav svullnaden i ögat. Ingen känsel i vänster ansiktshalva, skrapsår i ansiktet, lite på axeln och knät samt en lårkaka på vänster höft. Inga ben brutna eller inre blödningar. Vet dock inte än om olyckan för med sig några bestående skador.

Hade jag däremot kört utan hjälm, hade jag troligen inte levt eller varit kraftigt hjärnskadad. Jag poängterar igen att farten var extremt låg, det är alltså inte enbart den som avgör hur allvarlig olyckan blir, utan hur man faller och om du har haft vett att ha skydd på skallen. Så här 4 dagar senare har jag fortfarande inte fattat vad som hänt, sinnesstämningen leker tafatt, ena stunden vill jag krypa ihop i fosterställning och gråta och andra stunden skrika av glädje. Vad jag vet är, att min hjälm sprack av det hårda fallet och hade jag inte haft den, hade mitt huvud legat i småbitar på asfalten. Så vad ni än gör, använd hjälm i alla lägen. För ni kan aldrig förutspå en olycka.

bild(6) bild(4)
bild(7)
Hemma från akuten 5 timmar senare
bild(10) DSC02721 DSC02751
Dag 2 på återbesök till USÖ      Dag 3, svullnaden minskar         Några av de sprickor i hjälmen

27 kommentarer:

klara sa...

Oj vilken tur!! Hjälm är verkligen en bra livförsäkring. Alla borde ha det,oavsett ålder. Hoppas du blir bra snart :)

Sv; Tack för din kommentar. Ja tålamod det måste man verkligen ha, man får öva sig på det :)

Maggi sa...

Åh herre gud...tårarna rinner ner för mina kinder!

Jag blir livrädd av att se detta, samtidigt som man blir överlycklig för att du klarat dig så pass bra.
Hoppas sambon tar hand om dig, jag kanske skall titta förbi och dra lite tråkiga skämt för dig. Usch....vet inte vad jag skall skriva så jag avslutar här och återkommer när jag hämtat mig lite.
Tills dess:Krya på dig finaste Malin! KRAM <3

Malin-Charlotta sa...

Hej & Välkommen Klara! Tråkigt att behöva hoppa in i min blogg när nyheterna är så grå, men jag ska bjuda på mer färgstarka nyheter längre fram :)Tack för din omtanke och fortsätt kämpa på med träningen.

Jag ser fram emot fler foton från dig :) Du klarar det!

Malin-Charlotta sa...

Min allra käraste Maggi.

Det var inte min mening att göra dig så ledsen. Nu blir jag också ledsen..Jag ville lägga ut fotona för att man ska ta på allvar att bära hjälm, i alla lägen. Jag tycker också det ser otäckt ut, men skrapsåren har läkt jättefint och jag är vid gott mod. Och inget blev ju brutet och jag klarade mig från inre blödningar :)

Håkan pysslar och fixar, påminner mig om att jag ska sova ofta, inte dricka för mycket kaffe (koffein ska tydligen användas sparsamt vid hjärnskakning) hojtar till sin 15-åring att sänka ljudet på tv´n och fixar godsaker att tugga på. Så kärlek och omtanke sparas det inte på.

Vänner kommer med blommor, omtänksamma tankar skickas på våra sociala medier och via sms. Med alla dessa underbara människor kommer jag bli frisk i rekordfart.

Sen kommer det något som kallas Maggi-kärlek. Den är unik, en alldeles egen art som är få förunnat. Trots jag aldrig träffat denna underbara kvinna tycker jag så mycket om henne att hjärtat puffar ut rosa små moln när jag andas. Varje gång hon tittar in och skriver några ord och varje gång hon låter mig få ta del av sitt liv, fyller det mig med massa härliga känslor. Du vet, vissa möten är stora och vissa möten är små. Maggi-mötet är ett stort möte. Det tar jag definitivt av mig hatten för!

Kramar dig <3

Malin sa...

Tänk vad skört livet är ändå!Skickar massor med kärlek och krya på dig-kramar! <3

Malin-Charlotta sa...

Ja, det är i såna här stunder man påminns om livet i sin fulla verklighet. Man påminns att man älskar det och att man sluta ta saker och ting för givet...

Tusen kärlekstack & kram , Malin!

"oroshjärta" Lotte Fernandez sa...

Tack snälla för dina ord hos mig &boktipset! Ska köpa den boken du tipsa om! Tack! Tänk att du efter vad som hänt dig här tar dig tid för mig! Så rart! Tack igen!

L.O.V.E

Trillingnöten sa...

Du har så rätt! Tänk hur det hade varit utan hjälm! Jag vill inte ens tänka på det egentligen. Vilken fantastisk tur du hade! Det är de små valen i livet som faktiskt gör stor skillnad. Nu var det ditt val att använda hjälm som räddade ditt liv....Ta hand om dig! Kram!

Malin-Charlotta sa...

Tusen Tack Trillingnöten! Jag kommer att tjata sönder alla medmänniskor hädanefter om vikten att använda hjälm, var så säker :) Samtidigt som min kära kollega ibland påminner mig om när jag vill rädda hela världen från det ena och det andra, att man måste låta vuxna ta eget ansvar...

Men en lag på användandet av hjälm vore på sin plats, tycker jag..

Tack för din värme, den ska jag vara rädd om :) Kram

Malin-Charlotta sa...

"oroshjärta"

Tusen tack för dina fina ord.

Jag hoppas du finner boken, den är några år gammal (1998). Fick den av en god vän när jag var sjuk för många år sedan. Då var den för svårläst för mig, men nu förstår jag den bättre och kan ta till mig budskapen med ett öppnare sinne.

Det är vid såna här händelser, jag blir extra påmind om sånt som berör mig. Tid att ge till andra, stort som litet, blir viktigare än någonsin. Några rader hos en okänd kan betyda så mycket. Vi kan betyda mycket för varandra, genom våra delningar. Och det, är en gåva utan dess like.

Jag tackar dig för att du delade med dig av Din tid. Den värmer så gott i mitt hjärta.

"oroshjärta" Lotte Fernandez sa...

"Fånga din skugga" tack! Ska kika efter den idag! Kram&kärlek!

Anonym sa...

Asså surfar förbi här och får se otäcka bilder. Vilken tur att det gick bra för. Plåstra om dig stackarn!

Håller helt med dig om att cykelhjälmslagen borde gälla vuxna också med tanke på hur det kunnat gått om du inte använt hjälm.

Ktam Åsa

Malin-Charlotta sa...

Åh tack för din omtanke, Åsa. Vad glad jag blir, det värmer verkligen.

Tror jag kommer bestämma mig för att skriva ett brev om önskan till lagändring så fort orken är tillbaka. Svårt, nästintill omöjligt att göra skillnad som ensam individ, men då får jag iaf ge uttryck om vad jag tycker är rätt och fel.

Kram & ta hand om dig!

Miia sa...

Usch så hemskt! Men vilken tur att du hade hjälm... Man är ju dum när man inte använder hjälm egentligen. Min mormor skadades riktigt allvarligt då hon föll av cykeln en vanlig lugn cykeltur för många år sedan. Jag använder hjälm då jag cyklar på racern,känns självklart då. Men borde ju verkligen använda vid vanliga cyklingen med. Man är ju DUM som inte gör det.

Håller med tidigare talare, borde vara lag på det för alla. En enkel åtgärd som kan göra och skydda mkt...

Ta hand om dig och hoppas du blir bättre! Stora styrkekramar!

Annie sa...

DU måste haft änglavakt.. Fy vilka hemska bilder, vilken tur att de gick så "bra" trots allt.
Får en att fundera på hur snabbt livet kan ta en drastisk vändning & hur urbota korkad man är som inte använt hjälm i sitt liv. Jag bör nog omvärdera det där omgående.

Krya på dig och läk ordentligt innan du ger dig på nya utmaningar.

Malin-Charlotta sa...

Hej Miia! Tusen Tack för du tittar in :) Jag ska villigt erkänna det funnits stunder då hjälmen legat kvar på hyllan när jag cyklat de 5oo meterna till Ica. Det är dock slut med de dumheterna nu. En olycka kan verkligen ske när som helst. Tråkigt att läsa om din mormor, hoppas hon klarade sig utan bestående skador.

Tar emot dina styrkekramar och skickar en hel hög tillbaka. Ta hand om dig!

Malin-Charlotta sa...

Annie: Jag kan inte tacka min ängel kärleksfullt nog. Jag kan känna närvaron av den, det är nästan läskigt.

Människan är väl sån (inkl mig själv ibland) att man tänker: Det händer inte mig. Ett slags skyddsnät man omger sig med för att inte fylla sitt liv med orostankar. Och tyvärr är det ofta som man egentligen står på gränsen att tippa över från ljus till mörker utan att man är medveten om det..

Om du inte använder hjälm idag kan jag inget annat än att säga åt dig att köpa en. Det finns så otroligt vackra mönster och färger, det är som att gå in i en godisbutik :-)

Stort tack för du tittade in. Alla era tankar och omtänksamma kommentarer värmer oerhört.

Lina sa...

Hej, tur de gick så bra för dej, kanske du har bild på hjälmen också hur den ser ut efter olyckan. Måste erkänna jag själv slarvar med hjälmen ibland. Varför jag råkade komma in hos dej var för att jag googlade om cykelhjälm då min man tjatar på mig angående saken.

Malin-Charlotta sa...

Hej Lina och tack för din kommentar! Jag försökte ta ett foto, syns inte så bra. Hjälmen fick "bulor" och sprack på flera ställen vilket gör den oanvändbar. Publicerat ett foto.

Jag vill verkligen råda dig att använda hjälm i alla lägen. Det finns mycket snyggt och funktionellt att välja på. Cyklar man omkull, landar olyckligt eller blir påkörd/krockar kan hjälmen rädda ditt liv så det är en av de bästa försäkringarna som finns.

Lycka till och var rädd om dig!

Lina sa...

Hej igen, måste kanske ta mig i kragen, tur du hade hjälmen, ganska fula sprickor. Vad va de för märke modell på hjälm?
Skäms lite använda då ingen av mina väninnor använder

Malin-Charlotta sa...

Är av märket BELL, finns i de flesta cykel/sportaffärerna, bla på Stadium. En hjälm kostar mellan 300-upp till flera tusen. Jag lägger runt 500-600 kr, de hjälmarna duger bra. Finns lite olika modeller beroende på vad du sysslar med för cykling. Fråga om du är osäker på hur den ska sitta och se ut, viktigt att den passar i storlek. Välj en som passar dina naturliga färger, det blir som ett smycke :) Finns mycket fint!

Jag förstår ditt dilemma ang väninnorna, vi har nog känt så de flesta av oss. Mitt råd är, att tänk efter vad som är viktigast för dig, vad dina vänner tycker om dig eller ditt liv? Du kan aldrig förutspå en olycka. Att säga: Jag använder hjälm för jag är rädd om mitt liv, är bara starkt och förnuftigt. Gör du det kommer andra att se upp till dig och ta efter. Jag lovar dig.

Annars kan du skicka vännerna hit, så de får se verkligheten efter en krasch. Jag hjälper mer än gärna till att övertyga om användandet av hjälm :)

Lina sa...

Ok, kan kanske säga åt dem att kolla in denna blogg. har själv en Bell alchera som min man köpt mig, lovar jag ska bättra mig

Malin sa...

Försöker tredje gången gillt att kommentera, denna gång på dator istället för tfn. Mina kommentarer har inte kommit fram.
Det går en kall kår genom hela min kropp när jag läser ditt inlägg. Så skönt att du står på benen!! Älskade cykling men så otäck samtidigt. Ryser av lycka men samtidigt kan en olustkänsla komma in i kroppen när jag cyklar. Tänker att om jag skulle cykla på nåt eller i en klunga fastna i någon cykel. Ramla handlöst fram. Dessa bilder och tankar kommer ofta när jag cyklar. En känsla jag inte alls gillar. På Vätternrundan åkte ambulanserna titt som tätt med sirenerna på. Jag blir alldeles stel och för en sekund vill jag inte cykla mer. Samtidigt som jag älskar det så mycket. Testade att köra mountainbike på semestern uppe på fjället. Blev helt såld. Börjat kika på att köpa ytterligare en cykel, men så läser jag ditt inlägg och blir rädd. Borde kanske inte utmana ödet mer. En sak som är säker att cyklependlandet till jobbet på min hybrid fortsättningsvis kommer ske med hjälm på huvudet och på sambon likaså. Livet är för skört och alldeles för värdefullt för att chansa.
Stor kram till dig och hoppas du kryar på dig fort!!

Malin-Charlotta sa...

Jag önskar dig Lycka Till, Lina. Var rädd om dig och ditt liv. Sprid det budskapet vidare, så kan fler allvarliga olyckor förhindras.

Malin-Charlotta sa...

Hej Malin!

Hoppas du haft en skön ledighet! Tack för ditt inlägg och din fina omtanke.

Det är svårt med rädsla, balansgången är hårfin. Under dessa dagar jag legat hemma är det cyklingen jag längtat efter mest, gym och löptjej som jag "egentligen" är. Den längtan övervinner all rädsla, samtidigt som jag nu mer än någonsin är medveten om att olyckor kan ske på en sekund. Att cykla är farligt, oavsett i vilken form man väljer att göra det i. Så länge det bringar mer glädje än oro/rädsla tycker jag man ska fortsätta och då skydda sig på de sätt som finns. Man kan undvika träna de dagar man brister i koncentration/känner trötthet, när vädret har uselt väglag och inte välja de vägar som har hög olycksrisk. Sen kan allt hända och en hjälm skyddar inte hela kroppen, men vi får ta till de metoder som finns.

Under mina promenader jag tagit de senaste dagarna ser jag oskyddade cyklister överallt. Föräldrar som cyklar med sina barn där de varit duktiga att skydda de unga liven, men inte sig själva. Ungdomar som susar förbi, motionärer osv. De som helt klart är bäst på att bära hjälm, är pensionärerna. De har vett nog att göra rätt.

Hoppas du kan fortsätta känna glädje inför cyklingen och att vi ses någon söndag framöver. Tills dess får vi vara rädda om oss och föra budskapet med hjälm vidare genom att föregå med gott exempel för våra medmänniskor. Att bära den i alla lägen då vi befinner oss på två hjul.

Stor kram till dig!

Nicopia sa...

Det går på en microsekund,jag vet!! Men sluta aldrig leva för det....då gör du mig besviken!!

Malin-Charlotta sa...

När rädslorna tar över, förlorar vi våra liv. Så jag ska inte göra dig besviken, har fullt ös på cykeln igen! Tack för du tittade in!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...