4 april 2011

Jag lånar flyttfåglarnas livsfilosofi för en stund

Tre dagars ledighet från träning och “måsten” och jag har också verkligen haft semester på riktigt, det var länge sedan jag kopplade av så helt och fullt. Samlat kraft och umgåtts med min kärlek där vi hoppat mellan kartonger och möbler. Jag som tycker om att ha ordning i hemmet, har älskat kaoset. Ibland är det nyttigt att utsätta sig för sin motsats, bara för att se om man klarar av att hantera det.

Har däremot tillåtit mig funderat lite på vad jag verkligen vill göra i mitt liv, om det är så att jag går omkring och “önskar” eller om jag verkligen “tar saker till handling”. Vågar jag verkligen satsa eller viker jag innerst inne hän för tryggheten och fegar? Gör jag allt jag kan för att förverkliga mina ambitioner eller väntar jag på att någon ska göra jobbet åt mig? Lever jag i landet som står för begränsning eller i landet för möjligheter?

Att vara sann mot sig själv, våga titta på drömmar och ambitioner, är nyttigt för att leva i nuet och inte för mycket i framtiden. Livet är så fullt av möjligheter, allt vi egentligen behöver göra är att låta dom flytta in, låna dom över en tid, ta dom till verklighet för att sedan hitta nya. Så i takt med att flyttfåglarna flugit långväga för att låna ut sitt sällskap över en tid, ska jag hitta mina möjligheter och ta dom till handling, innan deras sällskap försvinner.

DSC01718

13 kommentarer:

Karin - Hälsa och Fitness sa...

Låter som att dina flyttdagar verkligen har gjort dig gott!

Maggi sa...

Verkligen klokt sagt!
Tänk att jag faktiskt går i liknande tankar och känner igen mig i massor.

Funderade du på något speciellt när du skrev detta?

Ha det fint!

Malin-Charlotta sa...

Karin, de här dagarna gjorde verkligen gott!

Vad spännande, Maggi. Det är alltid lika roligt att höra när någon känner "igen sig". Och det fanns några saker jag tänkte på, men jag mailar dig gärna, då jag inte vill skriva om det på min blogg. Har du någon adress? Du kan slänga den till min malin.charlotta@hotmail.se som du ej vill skriva den här.

Hoppas vi hörs :-)

Anonym sa...

ok, provar skriva igen här, förra gången misslyckades det och allt försvann när jag skrivit o skickat min kommentar, morrr..

Mycket bra ord, har själv tänkt detta på sistone. Jag har så många saker jag vill göra, men när man har det hyfsat ok ändå så har jag så lätt för att bli bekväm av mig, äsch det där är inte bråttom nu, liksom. Men så känner man den där gnagande känslan av obehag..och det är samvetet som gnager, det är drömmarna man inte tar tag i som pockar på uppmärksamhet och kippar efter luft: "se oss, ta tag i oss innan vi dör av syre och näringsbrist!" Det är självkänslan som sakta gnags ned. För att lyfta självkänslan MÅSTE (eg förbjudet ord, hehe) jag göra saker som jag mår bra av, SE och GÖRA nåt av mina drömmar, VISA FÖR MIG SJÄLV att jag är värd att förverkliga dem!! Vi har ju faktiskt allt vi behöver inom oss för att nå det vi vill ha. Vi går runt med såna fantastiska tillgångar men vi ser dem inte. Ibland el ofta så behöver vi därför hjälp av våra vänner, eller andra att borsta bort det där lagret av smuts o gammal jord som hindrar att vår inre stjärnglans kan lysa och spridas. Det kan räcka med en liten puff, några uppmuntrande ord el handling..el en rejäl bassning i värsta fall;) bara den är kärleksfull.

Kramar min kära söta vackra kloka vän från Anna-karin L

Anonym sa...

oj...nu när jag läser igenom va jag skrivit så börjar jag gråta, men det är nog oxå bra :'-)

pussokram

Anna-karin(igen)

Maggi sa...

maggicesljar@hotmail.com

Maila mig gärna!

Maggi sa...

Jag drog i mig lite kollisar innan dagens pass och det funkade.
Har du nåt bra mellis tips med protein i?

Malin sa...

Så bra skrivet Malin-Charlotta!!

Malin-Charlotta sa...

AK: Att gråta är en reflektion över någonting som berör i hjärtat. Jobbigt, ja kanske, men bättre att släppa ut än att hålla kvar inombords. Jag kom på mig själv under 'de lediga dagarna' att jag inte optimerar mina ambitioner. Antagligen en kombination av lite rädsla och som du också så bra uttrycker det: det funkar hyfsat ok just nu'. Jag tror även jag har för många bollar i luften, vet inte vilken jag ska skicka iväg först och så blir fler hängande kvar i luftrummet, än ivägskickade.

Tack för du delade med dig av dina tankar, vi har mycket att prata om kring detta. Kärlek till dig!

Malin-Charlotta sa...

Hej Svejs Maggi!
Jag mailar dig ikväll! Om din kostfråga: är det protein före eller efter träning du söker? Jag brukar tänka kosten som en helhet, det är vad jag får under hela dagen som är viktigt. Jag gjorde ett inlägg om mina kostvanor för ett tag sen, ska leta på det och länka det till dig!

Ber om ursäkt det tagit sådan tid att svara med internet har varit uselt de senaste dagarna.

Tack Malin! Fint att mina flyttfågel tankar landade hos dig!

Kram på er allesammans

Anita sa...

Malin inte nog med att jag tycker du är det bästa som hänt min son. Jag ser och märker också att du har många fina vänner och kommentarer på dina inlägg.
Jag kan bara säga - det svåraste i livet är att vara ärlig mot sig själv!! Säger jag som nu närmar mig med stormsteg de 70 och har aldeles för ofta inte varit ärlig mot mig själv.
Naturligtvis på både gott och ont.

Malin-Charlotta sa...

Min bästa kärmor: Vi är här för att lära oss och att vara ärlig mot sig själv är svårt att alltid anamma. Men medvetenheten om vilket liv vi väljer att leva, medvetenheten om vad vi gör mot oss själva och hur, är första steget i rätt riktning.

Och visst har jag fina vänner här på bloggen. Faktum är att de är helt underbara, precis som du och din älskade son.

Anonym sa...

Välkommen till PAYLESS LÅN FIRM - en unik lån hitta tjänsten för alla!

Vill du ha ekonomiska problem eller om du vill uppfylla den drömmen till dig med pengar? Behöver du ett lån för att betala dina räkningar, starta eller utöka din verksamhet?

Vill du ha svårigheter att få ett lån från hårda långivare eller banker på grund av deras höga lånekostnader / krav? Behöver du ett lån för någon legitim anledning?

Då oroa dig inte mer eftersom "PAYLESS LÅN FIRM" har kommit att erbjuda lån till intresserade sökande både lokalt och utomlands oavsett kön eller plats, men ålder måste vara minst 18 år och uppåt. Att komma tillbaka till oss för en förhandling på det belopp du behöver skulle vara klokt beslut.

Warm Regards,
James Edwards
Svara på detta mail: payless.loanfirm@gmail.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...