1 februari 2011

Skulle ni säga till?

Finns en viktig regel inom styrketräning. Kvalitet före kvantitet. Jag fick på min utbildning på SAFE lära mig korrekt teknik både i fria vikter,maskiner och rörelseträning. Det innebär att rätt muskler jobbar vid rätt övning, att man håller en god medveten kroppshållning under hela rörelsen osv. Vid min träning på fria vikter i lördagens pass fick jag sänka kilona för att kunna utföra helt enligt "träningslagen". Faktum är att upplevelsen i musklerna blev väldigt annorlunda och träningsglädjen stor .

Jag ser alltför många som trycker på med vikter för att ta mer, vilket leder till både större skaderisk och försämrat resultat. Jag fick under min träning lägga band på mig för att inte gå fram och stoppa mannen som körde latsdrag helt galet. Han arbetade med allt annat än de ryggmuskler som övningen innefattar och han utsatte sin kropp för stor skaderisk. Har en konflikt med mig själv här. Skulle ni, om var utbildade, gå fram om ni ansåg att det var rent skadligt för personen att fortsätta? På ett omtänksamt och pedagogiskt sätt givetvis.

3 kommentarer:

Matilda sa...

Den där bilden tror jag minsann jag vet var den är tagen...


Men jo, jag skulle faktiskt säga till. Av ren omtänksamhet, och förklara att det var av omtänksamhet. För min egna del tror jag på att lärdom enbart är positivt och gör man något fel, ja då är det ju kanon att få lära sig rätt! Men som sagt, säga till på ett schysst sätt.

Tack för dina underbara krya på dig hälsningar! <3

Anita sa...

Personligen skulle jag bli jätteglad om någon som jag vet är proffs (ex min tränare) skulle komma fram o säga till mig att jag gjorde rörelsen fel. Har faktiskt saknat det på mitt träningställe. Mer synliga/rörliga instruktörer på gymmet!!!

Malin-Charlotta sa...

Matilda, bilden är tagen på Friskis och Svettis i Örebro...?

Där slog du huvudet på spiken, Anita! Det kanske vore något att arbeta för, att instruktörerna skulle gå runt på gymmet och hjälpa folk istället för att "hänga" som man tyvärr ofta ser....

Jag ska hjälpa dig med ett nytt program så du får en nytändning i träningen!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...