9 februari 2011

Armhävningar på boll

Första gången var nu för ett snart år sedan, då min kiropraktor Johan plockade fram en pilatesboll till mig och sa: Gör en armhävning på bollen (se bild 1). Jag föll ihop som ett korthus. Mina skulderblad fladdrade som vingar och axlarna saknade helt stabilitet. Ländryggen svankade som en dubbelvikt banan och för att inte tala om balansen. Den fanns inte. Jag fick en hel del rehabövningar och bestämde mig för att lita på Johans ord: Ge det tid och träning, när du sen fixar armhävningar på boll kommer du klara vad som helst. “Vad som helst” lät ju lockande, eller hur?
Efter mycket träning med de stabiliserande musklerna för skulderblad och axel kan jag nu lyckas göra armhävningar på boll i olika modeller. En hel del bålträning ligger också bakom, samt balans och stabilitet. För er som vill testa rekommenderar jag att ha knäna i golvet första gången bara för att känna om ni lyckas hålla balans och stabilitet. Övningen bör göras med största försiktighet och sedan ökas gradvis. Ett tips är att vara två i början, då en kan hjälpa till med att hålla bollen om det känns ovant. Kroppen ska vara rak, spänd bål och stadig överkropp.
Detta är en helt otroligt bra övning och känslan är faktiskt “Här kan jag klara vad som helst”
DSC01398 DSC01399
Foto 1 “Här började jag”
 DSC01404 DSC01402
Här är jag nu. Lite känslan av oövervinnerlig..

2 kommentarer:

Karin - FitnessochHälsa sa...

Vad coolt att klara den avancerade övningen! jag har inte testat, men kommer definitivt göra det nu när jag fått detta tips av dej. Men jag gissar att det kommer krävas mycket träning innan jag lyckas... Härlig utmaning!

Malin-Charlotta sa...

Det ställer krav på balans och båtstabilitet vilket jag är övertygad om att du har mycket genom den träning du kör. Klarar du armhävningar korrekt innan blir det enklare, det gjorde inte jag...så fick träna det också.

Och visst är det härligt med utmaningar! Berätta gärna hur det går.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...