1 februari 2011

Omtenta ger mer kunskap

Igår kom svaret på posten och som jag misstänkte, var jag precis på gränsen att klara teoriprovet. Några få ynka poäng ifrån godkänt med dumma slarvfel (grrr!) på skelett/muskelbilderna, samt att mina svårigheter för inlärning ligger i muskelfysiologin/anatomin. Det blir omtentamen den 25 februari i Stockholm så fram till dess är det hårdplugga som gäller. Faktum är att det gör mig ingenting, var medveten om att allt inte hunnit landa. Kursen är otroligt komprimerad och i efterhand önskar jag mina kunskaper anatomiskt (framförallt på latin) och fysiologiskt hade varit mer förankrade från grundskolan.

Det positiva med en omskrivning är att jag får studera mera och inte lägga böckerna åt sidan och slappna av nu när den praktiska delen är godkänd. Kunskap kräver ett kontinuerligt underhåll och det som inte har fastnat, kräver också mer läsa. Så det är bara att lägga fokus på mina svagheter och därmed försöka förstå termerna i den funktionella teorin för lateralrotation, extention och kontralateralrotation m.m. Och till det vilka muskler som gör vad, vilka som är synergister och antagonister. Musklernas uppbyggnad, karaktär och organisationsnivåer. Och slarvfel på latinska namn, är numera förbjudet på en tenta. Bered er på en hel del fakta i Bloggen framöver. Den kommer att bli min läxbok.

2 kommentarer:

Malin - body spirit soul sa...

Omtenta ger absolut mer kunskap! En möjlighet att få lära sig ännu mer! Verkar jätteintressant allt du läser!!

Malin-Charlotta sa...

Hej Malin!
Precis! Det är så man måste se det också, istället för att deppa ihop att poängen inte räckte till!

Det är jätteintressanta ämnen, men svårt eftersom jag inte läst muskelfysiologi/anatomi förut(ämnena jag behöver plugga på mest). För det mesta vet man ju hur man ska träna, men vet man verkligen vad som händer i kroppen och hur alla muskler hänger ihop i vinklar och vrån?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...