12 februari 2011

Mina kostvanor

Fått förfrågan om hur jag äter, så här kommer ett inlägg på hur en dag kan se ut då jag jobbar och har träning. Under helgen ryker den första frukosten och är jag träningsledig äts den sista middagen tidigare än kl 20:00. Startar alltid dagen med att dricka vatten och fortsätter med det kontinuerligt under hela dagen. Denna kost är baserad på träning 5 dgr/v vilket blir ca 11 tim/v och jag har även dagtid ett fysiskt arbete. När jag har de långa passen 3 dgr/v  (120-150 min ) är mellanmålet kl 16:30 större.

Frukost ca 05:30
Fruktdrink (ca 1dl smaksatt el naturell yoghurt/frysta osockrade bär/ca 1-2 dl mellanmjölk/banan)
1 hårt bröd m avokado
1 kopp kaffe
Frukost kl 9:00
Naturell yoghurt el.kvarg med olika varianter: nötter/russin/färsk frukt/ (här kommer jag att börja variera yoghurten med gröt tack vare de här underbara recepten)
Hårt bröd med ägg el. skinka el. lax el avokado
1 kopp kaffe
Mellanmål kl 11.00
1 avokado el. en hårt bröd m pålägg, el omelett,
Lunch kl 13.00
Pasta el. bulgur el guinoa med kött eller fisk (här lägger jag mitt stora kolhydratintag)
Mellanmål kl 16.30
Frukt el. avokado
Direkt efter träning:
100 % Vassle protein blandat i en fruktdrink med snabba kolhydrater
Middag ca kl 20.00-framåt
Sallad med lax el. kött alternativt pasta med kött el fisk i olika varianter

Jag tänker enligt tallriksmodellen. Är laktosintolerant och har en kronisk magkatarr som kommer och går i intensitet, vilket gör att det är oavsett träning eller inte, så måste jag äta på regelbundna tider. Friterad mat, stekt mat, fett, godis, för mycket fibrer, starka kryddor, vitlök, potatis, rökt kött, är tex sånt jag inte äter för då sätter magkatarren igång. Lagar allt kött och fisk i ugnen vilket blir både nyttigare och godare. Under helgen eller på en ledig dag unnar jag mig något extra som kanske en pizza eller en sötsak som magen gillar. Jag tänker på vad jag äter och när (vilka sorter av fetter/kolhydrater nötfärs istället för blandfärs o.s.v). Har jag tränat med hög intensitet i över två timmar och vill ha pasta på min sista måltid, äter jag det. Annars försöker jag undvika den typen av kolhydrater så sent på kvällen.

Äter aldrig färdiglagade frysta produkter, färdiga färska halvfabrikat eller korv (Håkans korvstroganoff är enda undantaget) ,vitt bröd eller snabb pasta. Handlar basvaror som är ekologiska eller nyckelhålsmärkta. Favoriten är lax i alla dess former vilket jag äter minst varannan dag och jag tar färska grönsaker i maten istället för frysta. ÄLSKAR avokado...

På en dag får jag i mig ca 2800-3500 kalorier beroende på intensitet vilket kan tyckas mycket, men min träning går till största delen ut på att bygga muskler och jag har också en mycket hög naturlig förbränning i kroppen. Är till 99 % alkoholfri.

                                                         Välkomna att ställa frågor!

2 kommentarer:

Matilda sa...

När det kommer till gröten rekommenderar jag bovetegröt och amaranthgröt med frysta bär och rismjölk, sitter som ett smäck och ger galen energi!!

Malin-Charlotta sa...

Åh tack Matilda, det tipset ska jag anamma! Mer galen energi och jag kommer lyfta stort och mycket :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...