3 februari 2011

Vad är semester för er?

Eftersom jag har ett jobb där högsäsongen är mitt i sommaren så är mina möjligheter till en lång sommarsemester begränsad. Vintern däremot är det fritt fram att vara ledig. Detta år blev det inga pengar kvar till en utlandsresa som vi hade hoppats på, då alla mina riksdaler har gått till utbildningen på SAFE. Eftersom jag dessutom bytt jobb, hade jag ingen intjänad semester att ta ut, vilket innebar tjänstledigt, så några fyra veckor blev det inte tal om. Efter min utbildning tog jag en vecka här hemma i staden för att få tid till återhämtning. Under veckan som gått har jag stannat upp och reflekterat över vad jag uppskattar mest med att vara ledig.

* Att få somna på min kärleks axel med vetskapen att jag inte behöver lämna honom klockan 06.00   morgonen därpå. 
* Ligga upp och ner i soffan och tänka på allt och inget.
* Äta en lång härlig frukost tillsammans med min livskamrat.
* Slippa ställa larmet på mobilen till morgonen som kommer.
* Att klockan 21.00 välja att se på en film utan att tänka på att det blir sent.
* Åka till gymmet när som helst under dagtid och då också slippa trängas med många andra. 
* Ta en långsam promenad upp på staden och äta en god lunch med sällskap som fyller hela kroppen med energi.
* Bjuda hem en gemensam god vän, laga en härlig middag tillsammans med sambon och sitta och småprata sent inpå natten.  
* Att timme efter timme låta kroppen fyllas av musik för att sedan explodera i ett dansmaraton.
* Ta djupa andetag och titta inåt med ro i kroppen.

Detta är semester för mig just nu. Visst längtar jag efter sol och värme, tunna sommarklänningar och en brunbränd hy. Att promenera hand i hand med sin kärlek i ett främmande land med den svenska verkligheten vilande i en annan värld. Att sitta på en klippa med doften av hav kittlande i ansiktet med armarna omslingrande kring min kärleks kropp. Men allt det, sparar jag till ett senare tillfälle för att istället njuta av det jag har precis just nu. Semester med återhämtning för kropp och själ. Jag mår så bra.


6 kommentarer:

Karin - FitnessochHälsa sa...

Låter ju helt underbart! Vad härligt att du har det så bra hemma att det inte är nödvändigt att åka bort bara för att man har semester!

Underbart att du njuter så av det! Nu ska jag också njuta när jag åker på mini-semester till England.

Malin-Charlotta sa...

Livet när det är i sin höjdpunkt!

Önskar dig en härlig mini-semester i England tillsammans med syster! Det är dig verkligen väl unnad.

Kram

Anita sa...

Malin jag tror att du kommer att få njuta länge av livets höjdpunkter tillsammans med din kärlek.
Som info kan jag säga att många av punkerna du räknade upp njuter jag just nu av, men som pensionär och kärleken till livet.
Härligt eller hur?
Kramis

Anita sa...

En fråga, är det sant att det är onödigt att "stretcha av" efter ett träningspass. Hörde det av en tränande kompis som sa att hon hade fått info om att det var onödigt!
Skulle inte jag göra det så skulle jag få träningsvärk. Det är vad jag har lärt mig.
Tjingeling

Matilda sa...

Semester. Åh. Det var ett ta sedan. Men semester det är att få göra allt det vanliga. Laga mat, städa, plocka och fixa. Handla mat. Konstigt det låter va? Men när vardagen vanligtvis handlar om att flänga hit och dit och träna kopiösa mängder så är det som alla andra anser som tråkigt och "vanligt" en avkoppling från allt det som min vardag är.


Mäktig eller ej. Berörande eller ej. Tack du fina. Och jag vet inte riktigt hur jag är. Jag tror att jag är målmedveten och driven. Och som funderar mycket, ibland kanske lite för mycket. Men hur det där än är så är en sak säker. Dina kommentarer glädjer mig. Ända in i själen. Tack.

Malin-Charlotta sa...

Kärleken till livet eller kärleken till kärleken. Allt ligger det så nära till hands och bringar så mycket lyckliga känslor. Blir glad i hjärtat, Anita, när jag ser du njuter av allt.

Ang strech är det en jättebra omdiskuterad fråga. Finns en poäng i vad din vän säger, men det är inte riktigt rätt. Gör ett inlägg om det snart, det kräver en del förklaring kring statisk stretch. Under tiden tycker jag du ska fortsätta att sträcka ut dina muskler efter träningen :-)

Kramas

Och fina Matilda, den insiktsfulla med kärlek i bokstäverna. Har svarat i din blogg. Du får mig att vara närvarande. Tack.

Nu är det dock hög tid att sova. Även om man har semester...

Kram till er alla

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...