27 februari 2011

Analys klar av löpsteget

För någon månad sedan filmade vi mitt löpsteg till min kiropraktor Johan som har en gedigen löpkunskap förutom sitt yrke som kiropraktor. Resultatet blev riktigt bra enligt Johan, men det fanns en del att slipa på, dels för att få en effektivare löpning men också för att förebygga eventuella skador.

Fotnedsättning: Mycket bra-ingen anmärkning
Teknik överkropp: Mycket bra-ingen anmärkning
Teknik svank: Godkänd-mycket bra bålstabilitet-teknikförbättring är att minska svanken då den är aningen för kraftig vilket skapar en för stor rörelse i sidled och onödig belastning i området.
Teknik höft: Godkänd-teknikförbättring är att få en mer framåtskjuten höft vilket även kommer att räta upp min svank.

Allmänt: Försöka uppnå ett lättare löpsteg med hjälp av ovanstående teknikändringar, vilket kan ge mig minuter på milen i resultat. Löpsteget är nu lite onödigt tungt, vi eftersträvar ett "lättare steg". Jag har nu sänkt intensiteten i löpningen för att koncentrera mig på att rätta till de ändringar som ska göras. Ligger på mellan 65-80 % av maxpuls. Om några veckor ska vi filma igen för ny analys och för att då avgöra om några förändringar har lyckats bryta mitt rörelsemönster. Rekommenderar alla som löper mycket ett ta professionell hjälp då det ger oerhört mycket.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...