7 april 2012

Hur får jag min tid att gå ihop? - Det handlar om att våga välja

Ofta får jag frågan om hur jag lyckas hinna med alla uppdrag i min vardag. Det är inte lätt, men pusslet går ihop utan att jag vänder bitarna fel för många gånger. Det är ett ständigt lärande och här delger jag det som passar mig och mitt liv att förändra.

Med ett heltids jobb som ansvarig trädgårdsmästare på Golfen, studier på 50 % i form av träningslära och psykologi, aktiv mentor, numera egen företagare/författare och träning med ca 480-620 timmar om året, finns det naturligtvis saker jag prioriterar bort: 

Jag tittar nästan aldrig på TV- kanske vid två tillfällen i veckan. Jag slö-surfar heller inte, läser endast sånt som ger mig någonting i form av böcker, så jag äger inte en enda tidning. Jag prioriterar inte att lägga tid på städning, det innebär dock inte att vår lägenhet är ett ständigt kaos (haha) utan fullt funktionellt för oss. Vi storhandlar och försöker planera maten inför veckan. Här kan jag dock bli mycket mer disciplinerad. Jag köper nästan alla kläder och skor på nätet, är noga med min sömn även på helgerna. Jag går gärna upp tidigt en lördag för att jobba under morgontimmarna medan mannen sover. Det finns så mycket positiv energi när solen går upp!  

Sen kanske det svåraste av allt för många. Jag vågar säga NEJ. Det innebär att jag inte är en så social person, men det finns andra sätt att visa sin kärlek, vilket jag ombesörjer mycket noga. För mig är NI läsare betydelsefulla och även om bloggandet nu i perioder blir mindre, är det en vänskap jag håller hårt om hjärtat.

Mitt företag kräver sin planering och även här får jag lära mig att säga NEJ och inte bli för ivrig när klienterna drar i mig. Den viktigaste personen är fortfarande och alltid JAG.  Hur ska jag annars kunna ge andra det jag har vilket är mitt huvudelement?

Jag frågar mig ofta: 

Vad vill jag göra med min tid? 
Vill jag låta den passera eller vill jag leva det liv jag drömmer om att leva? Och faktum är att jag har aldrig haft så många bollar i luften, men jag har heller aldrig haft så mycket tid över till att hitta lediga stunder. Det handlar om att prioritera, bryta gamla vanor och förverkliga sin vardag på bästa vis, att våga säga NEJ till sig själv och andra och säga JA till livet.



16 kommentarer:

Annie sa...

Så viktigt! Att prioritera är svårt ibland, man vill mycket. Men när det väl är inlärt blir livet lättare, mindre press och mer lycka!

Hoppas du har en alldeles underbar påsk fina!

♥ Sojka ♥ sa...

Hej!

Tittar in och önskar en Glad Påsk! :)

KRAM!

Trillingnöten sa...

Amen! Jag har också fått frågan eftersom jag har barn, jobbar heltid, pluggar 50%, tränar mycket etc. Men jag prioriterar :) Har inte massor med vänner. Eller nära vänner har jag, fast de bor långt bort alla :) Kanske träffas ett par gånger per år. Jag säger alltid nej till att umgås med kollegor efter jobbet (kryssning i april t ex) för jag spenderar så mycket tid med dem i alla fall. Vill hellre umgås med min man och dotter! Skönt att jag inte är ensam! :) Ha en fin påskhelg vännen!

Karin - FitnessochHälsa sa...

Viktigt det där, hur man väljer att använda sin tid. Härligt att du har hittat ett sätt som verkar funka för dig och som du mår bra av!

Ha en fortsatt fin påsk!

klara sa...

Vilket viktigt och inspirerande inlägg Malin. Du är målmedveten och tar vara på din tid. Jag önskar jag kunde säga detsamma. Jag vet varken vad jag vill eller hur jag ska nå dit, men när jag läser om någon som faktiskt vet det då blir jag inspirerad. Jag tycker det är jätte bra frågor du skriver i detta inlägg. Jag tar dem till mig och kommer påminna mig om vad det egentligen är jag vill lägga min tid på. Tack för att du väcker sånna viktiga tankar hos mig :) Kram

ZtorZillen sa...

Hur gammal är du, Malin? Hur lång tid tog det innan du blev så här klok? Och tack, för påminnelsen!

Malin-Charlotta sa...

Tänker att man lär sig med tiden, Annie, jag har verkligen inta alltid varit så här disciplinerad. För att göra rätt behöver vi också göra fel.

Hoppas påsken är bäst för Er!

Malin-Charlotta sa...

Tack Anne-Sofie!

Detsamma till dig!

Malin-Charlotta sa...

Tycker också det är skönt att vi är lite samma, Trillis. Det stödjer vägen till att fortsätta på sin egna linje, att ha fler vänner som klappar en i ryggen!

Malin-Charlotta sa...

Det är så sant, Karin, det fungerar för mig, men det behöver inte betyda det är rätt för andra :) Alla har sina prioriteringar och önskemål.

Ta hand om dig & familjen!

Malin-Charlotta sa...

Finaste Klara, jag svarar i din blogg.

Malin-Charlotta sa...

Hej ZtorZillen! Jag är drygt 38, fyller 39 i Juli. Det har varit många vägar fram och tillbaka innan jag nådde dit jag är idag och det bästa av allt, jag har många vägar fram och tillbaka att gå.

För man blir aldrig färdig i visdom <3

Svarar vidare i din blogg, vännen.

Anna sa...

Så länge man gör det man tycker om :)
Ibland blir jag förvånad över att ju mer man har att göra, ju mer får man gjort. Och då är ju faktiskt hemligheten så enkel att när man gör saker man tycker om så fixar sig så små detaljer som tidsbrist också ;)

Malin sa...

Är imponerad över att du hinner med så mycket. Men visst det gör man om man är disciplinerad och har ett fokus. Det är starkt. Själv kan jag känna att ibland orkar jag inte vara ett dugg disciplinerad, skönt att bara släppa allt. Men ibland är det det bästa jag vet.

Hoppas du haft en mysig påsk och hunnit med mycket kärlek!

Malin-Charlotta sa...

Jag läste, Anna. Att framgångsrik blir man genom att även göra det man inte tycker om...Känner du igen citatet...? :)

Malin-Charlotta sa...

Vi behöver både och, Malin. Även jag säckar efter ibland, men bara korta perioder. Jag vet ju vad fel det blir om saker läggs på hög eller om jag inte lever det liv jag vill leva..

Då blir hjärtat ledsamt

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...