9 april 2012

Övertalar du din kropp när den säger nej?

En del långa resor med rehabilitering har det blivit under åren och orsakerna är många. Okunskap i träningslära och anatomi, jakt på intensitet och prestation och även oförstånd att kroppen växer genom att vila. Men jag har också lärt mig mycket om min kropp, om skador och träning. Kunskap jag får med mig i mitt yrke och i min träning. Så för att vända på det grå molnet, så är jag tacksam.

I dagsläget är jag på rehabvägen igen för mitt underben och i väntan på att sjukvården återigen ska säga sitt, går jag på behandling hos min kiropraktor Johan. Orsaken till min skada är till 99% för kraftig muskeltillväxt, dvs musklerna har växt för fort och blivit för stora i förhållande till den kapsel muskeln hänger i. Det bidrar till smärta när muskeln blir varm, växer och sväller, det blir för trångt, enkelt förklarat. Idag  var det dags för behandling av mitt underben och jag var nervös eftersom belastningen har ökats med landsvägscyklingen. Mitt cykelhjärta kommer gråta floder om det inte få slå i takt med pedalerna.

Men det kom glada besked, benet var mycket bättre, så cyklingen fortsätter. Den lokala benträningen får dock vänta, men har den väntat i 8 månader, kan den vänta ett par månader till. Kropp och läkning står först i kön, det är slut på att försöka övertala den att ta ytterligare en genväg. Det är så lätt att överträna sig, dra på sig belastningsskador, inflammationer och mental ohälsa. Så ta en titt på ert schema och se så ni har tillräckligt med vila mellan era pass.

Det är lätt att förälska sig ännu mer 
i det vi redan älskar att göra 


8 kommentarer:

ZtorZillen sa...

Usch, va jobbigt med ont..ta hand om dig!

Trillingnöten sa...

Vilken bra påminnelse! Det är så lätt att bara köra på och sen är det för sent! :)

Malin-Charlotta sa...

Tack Zilliz, det gör jag numera :)

Malin-Charlotta sa...

Vi gör det vi är vana vid att göra, Trillis. Är vi vana att köra på så säger hjärnan: Kör på! Och det är inte säkert vi lär oss första gången och inte heller den tredje, men klokheten kommer, när den ropat efter oss tillräckligt länge....

Karin sa...

Håller med dig! Jag är mycket bättre med min knäskada, men det är då man igen lär sig att se över sin träning!

klara sa...

Så viktigt. Tack för att du påminner oss om det :) Kram

Malin-Charlotta sa...

Ibland måste man göra fel för att göra rätt, Karin!" Skönt du är bättre!

Malin-Charlotta sa...

Varsågod från hjärtat, Klara min.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...