9 november 2010

Hett diskssutionsämne om kroppsideal

Gårdagens inlägg om förvrängt kroppsideal skapade många läsare och en del åsikter. Detta kan vara ett känsligt ämne där man lätt delar upp storlekar i fack om vad som är rätt och fel och det är inte syftet. Det jag vill med är ett sånt här inlägg är att lyfta problemet med för små ideal upp till ytan. Media kontra samhället har ett stort ansvar ut till kund där man måste tänka efter vad det är för bild man vill ge till kvinnor. 

Anledningen till min starka reaktion är att i de flesta fall handlar jag på barnavdelningarna stl 152-158 cl. När jag då går in i en dambutik är oftast  XS i byxor för stora. Gårdagens shoppingrunda sa mig något helt annat när jag knappt fick på mig leggings i XS, de satt så tajt vid över HELA benen att jag med största sannolikhet efter en stund hade fått märken efter sömmarna. Om problemet varit att jag inte fått de över min rumpa hade jag accepterat det hela, men nu var hela byxan för liten. Då har man enligt mig misslyckats att göra en storleksguide som är verklighetsförankrad.

I våras beställde jag ett par träningsbyxor via internet stl XS. När jag skulle prova dom fick jag inte ens dom över låren. Jag hoppades de var felsydda, klev därför in i samma kedja för att leta på byxan. Tyvärr var de lika små. Jag skickade tillbaka varan och skrev ett brev till leverantören där jag ställde frågan: Är det så här ni vill att en kvinna i stl XS ska se ut? Jag fick aldrig något svar.

2 kommentarer:

Karin - Fitness och Hälsa sa...

Dåligt att leverantören att inte svara!

Malin-Charlotta sa...

Ja, tyvärr inget svar. Man får göra det man kan som kund, dvs tala om sin åsikt och sen hoppas att den landar där den gör nytta.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...