18 november 2010

Livspusslet

Att hitta rätt i det eviga livspusslet är inte lätt. När det blir uppförsbacke brukar jag tänka att det ska lära mig någonting istället för att svära över motgången. Det är inte alltid så enkelt som det låter, men livet blir behagligare och vänligare om man ser lösningar istället för problem. En kvinna sa till mig precis när jag insjuknat i mitt utmattningssyndrom: Av motgångar blir man stark (sann utsliten klyscha). Då hatade jag den meningen och förstod inte alls vad hon menade, men när uppförsbacken inte längre var så brant kunde jag förstå budskapet och känna styrkan som kom av att ha klarat mig den långa vägen upp.

Jag skrev till en läsare nyss som kommenterat mitt inlägg Fånga dagen: 
 Att stanna upp ibland kan vara svårt när det går för fort, men man lär sig. Å andra sidan är det är ju det som är tjusningen med livspusslet, att lära sig lägga bitarna på olika sätt tills de till sist passar :-)

Vi har så mycket att se fram emot och så mycket att njuta av just nu. Ta tillvara på era liv, våga lev på just det vis ni önskar att leva. Det är livskvalitet.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jo, den där slitna klyschan, den hatar man verkligen när man är mitt i skiten. Man får verkligen förstå att den som får höra det då inte orkar ta det til sig o känner sig skriven på näsan. Men som du säger, poletten trillar liksom ned av sig själv när man kommit igenom det värsta o fått lite distans o hunnit smälta det man gått igenom. Själen har fått springa ifatt.
En person jag träffar nu säger: Det är när man har går igenom en jobbig sak tillsammans som får oss att komma varandra närmare o gör oss starkare tillsammans. För kan vi gå igenom detta tillsammans, då kan vi gå igenom allt, o man litar på att den andre kommer stå där bredvid nästa gång nånting oväntat händer.
Och tänk om man bara kunde leva o njuta av hur kul man har med andra människor, istället för att fundera o analysera så mkt på de problem man har, det tar energi att gräma sig över att "Varför bad hon inte om ursäkt när hon råkade bränna mig med cigaretten?" "Hur ska jag göra för att han inte ska va sur på mig längre?" "Nä men gud nu har jag gjort bort mig totalt, jag kan aldrig mer visa mig där!"
Ja, vi har så mkt att vara tacksamma för i våra liv, o vi är ju faktiskt både skådespelerska, regissör,manusförfattare o kanske åslådare till vår egen film.
Jag är så tacksam o glad över att jag har så fantastiska vänner, som du söta vän, o att jag träffar på såna visa lärare i mitt liv (när eleven är redo kommer läraren;)) Och, faktiskt, den jobbige mannen jag dejtar, att jag haft tålamodet att lära känna honom mer, för jag upptäcker så mkt med mig själv, hur många olater jag har, hur dålig självrespekt jag har mm. Det har tvingat mig själv att lära mig växa. Han i sin tur är tacksam över mitt tålamod, o att jag sätter strålkastare på en massa av hans olater (först försvarar han sig med näbbar o klor, men dagen därpå: hmm, du har rätt om det där)

Kärlek i mängd, o ska bli så kul å ses ikväll Faboulus, pretty woman

Malin-Charlotta sa...

Fantastiska kvinna som lämnar ett sådant klokt och varmt svar med massa kärlek i bokstäverna. Detta är ett ämne jag skulle kunna skriva om hur mycket som helt i min blogg, men jag får portionera ut i lagom dos.

Vi träffar människor i livet av olika anledningar och har man bara sinnet öppet finns det egentligen inga gränser för vad man kan upptäcka om sig själv och andra.

Gillar det här: Ja, vi har så mkt att vara tacksamma för i våra liv, o vi är ju faktiskt både skådespelerska, regissör,manusförfattare o kanske åskådare till vår egen film.

Ska krama dig länge ikväll, hjärtat mitt!

Malin-Charlotta sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...