28 november 2010

Från SM till bänkvila

Efter gårdagens SM är motivationen på topp inför den rehabiliteringsfas som nu väntar i några veckor framåt. Den största vinsten var dock inte medaljen, utan att kunna genomföra tävlingen trots skada. Mitt sista godkända lyft var 5 kilo från mitt personbästa, kanske inget strålande resultat, men vi bestämde oss tidigt i veckan för att sänka viktnivån för att inte förvärra de problem som upptäckts. Det kändes också tydligt i mitt sista lyft på 50 kilo, där jag inte orkade få upp stången hela vägen, att muskelstyrkan är kraftigt nedsatt. På träning med friska muskler gör jag en trea på 50 kilo för att ge er ett perspektiv.

Snart blir det träff med min kiropraktor Johan där vi ska gå igenom de svagheter som finns i min kropp. Vi ska öka rörligheten och jobba på de stabiliseringsmuskler som behövs för att kunna fortsätta bänka utan att kroppen ska ta skada. Det ska bli ett intressant arbete och jag kommer att få förmånen att lära mig ännu mer om träning, anatomi och hälsa. Det blir fokus på funktion och kondition så all tung träning läggs nu åt sidan. Vägen till en stark och frisk kropp livet ut fortsätter med nya utmaningar!

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...