6 november 2010

MItt nya löfte

Ibland kommer en sk "wake up call" för stanna upp i den fartfyllda tillvaron. Igår kväll var en sådan stund av flera anledningar. Jag har reflekterat över saker under veckan som gått, om vad jag vill förändra och framförallt hur jag kan förändra de saker som inte fungerar i mitt liv.

Jag har en usel egenskap, jag vill trycka ihop tiden så mycket som bara går. Helst ska det gå en minut på tio minuter. Är en tidsoptimist uti fingerspetsarna och jag har så höga ambitioner att vilja göra så mycket. Hela hela hela tiden. Man kan säga att jag är den totala motsatsen till en soffliggare. Faktum är att jag väldigt, väldigt sällan ensam ligger i en soffa och tar det lugnt vilket jag verkligen borde lära mig att göra.

Tillbaka till mitt löfte som jag lovade mig själv igår:  

Att sluta kapa tiden och därmed vara ute i god tid till mina uppdrag. Ta bort "jag hinner saker" om klockan tickar på för fort. Bädda in tankevågor i vardagen som " det jag inte hinner idag kan jag göra imorgon". Våga vara lite mer "soffliggare". Bryta det vanemönster som inte är bra för mig.

Gör nu en lista på förändringar som kan hjälpa mig i livet i stället för stjälpa och den kommer jag att återkomma till. Kommer även göra en lista på de upptäckter som jag gör i situationer där stress blandas in, Detta är inte enbart för mig själv utan även för er. Kanske bygger ni stressade situationer, utan att ni vet om det? En medvetenhet i hur vi lever är steg ett i denna förändring.

Så, jag började min lördag med att ställa klockan tjugo minuter tidigare. Har haft andan i halsen varje morgon denna veckan, vilket bara startar dagen med stress. Och vilken usel start på dagen är inte det?

Ha en fin dag allesammans. Själv har jag gjort min första förändring. Att gå tio minuter tidigare till skolan idag.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...