8 november 2010

Förvrängt kroppsideal

Blir förbannad och ledsen! Efter en god lunch med Håkan, tog jag en stunds strosade in i den ena affären efter den andra. I en av våra stora butikskedjor som främst riktar sig till tonårstjejer och upp till ca 25 år samlade jag på mig en hög kläder för att prova. Tillägger det absolut även finns en mognare grupp köpare (som mig själv) men påstår med säkerhet att de stora pengarna i betydligt yngre ålder.

Väl i provhytten med 3 par leggings, en kort kjol i stickat och ett par tröjor började kampen. Tröjorna var helt ok, faktiskt modellen större eftersom det är så modet ser ut just nu, men sen kom chocken. På med leggings i storlek XS och det var med nöd och näppe jag klarade det. De satt som korvskinn över vader, lår och rumpa. Kjolen fick jag knappt över höfterna, hade det inte varit för det otroligt töjbara garnet hade det aldrig gått. Jag anser mig verkligen inte som stor, köper byxor på barnavdelningarna i stl 150-158 cl, har inga stora lår eller breda höfter. Lite rumpa finns tack och lov, men den är ju inte direkt en stor i storlek.  

Vad sänder det här ut för signaler till tjejer? Det är helt galet, är inte konstigt att livfarliga sjukdomar som anorexi blir allt vanligare när butikerna ger en förvrängd bild över hur ett ideal av  XS ska se ut. Jag blir ledsen och känner mig hjälplös, har flera väninnor som varit eller är sjuka i anorexi eller bulimi och det är en hemsk sjukdom som faktiskt kan leda till döden. 

Så en stor rishög till Gina Tricot som borde uppgradera sina storlekar så tjejer inte behöver inbilla sig att de måste banta för att komma i en XS. Det är ett skrämmande vad som idag pumpas ut i media och butiker. Man ska komma ihåg att det är långt ifrån alla tjejer som står med självkänslan stadigt på jorden och tycker om sig själva precis som de är. Det snackas om att det är insidan som räknas men samhället ger bilden av ytlighet och ett ständigt strävande efter ett ideal som inte är hälsosamt. Så i slutändan är min personliga åsikt, att allt handlar om pengar, att sälja till priset av unga tjejers liv. 


     Om jag inte är en XS, hur ska man se ut då, undrar jag?

7 kommentarer:

Karin - FitnessochHälsa sa...

Bra skrivet! Det är ju helt galet att storlekarna ska vara så små! Skärpning Gina Tricot och andra klädmärken som har sjukt små storlekar!

Anonym sa...

varför är de så viktigt att vara XS? XS är minsta storleken. du är inte minst av alla. vad ska dem som faktiskt är mindre ha då?

Malin-Charlotta sa...

Hej Karin!

Du har så rätt, självklart finns det fler kedjor som skulle behöva bli mer verklighetsförankrade. Har tyvärr sett detta mer än under gårdagens shopping!

Malin-Charlotta sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Malin-Charlotta sa...

Hej Anonym!

Vad jag menar är att storlekarna ska vara baserat på verkligheten, så att kvinnor inte ska få en förvriden bild av hur ett ideal ska se ut. Självklart finns det de som är mindre än mig men butikerna har här ett stort ansvar ut till kund. Läs gärna mitt senaste inlägg som är en uppföljning till gårdagen.

Karin - FitnessochHälsa sa...

Helt ok att du skriver om mitt inlägg om H&M's julkampanj och drar parallell till ditt inägg om förvrängt kroppsideal!

Malin-Charlotta sa...

Ok, toppen! Då länkar jag imorgon (läs torsdag).

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...