6 mars 2011

Med Tjejwasan 2012 i åtanke

Jag är totalt fastkrokad i konditionsbranschen. Känslan att pressa pulsen till bättre nivåer, skjuta mjölksyretröskeln framför sig och sänka vilopulsen är en endorfin höjare utan gränser. Jag tror på en allsidig träningsform, att testa utnyttja kroppens naturliga resurser i olika idrottsliga sammanhang. Så från att ha varit enbart styrkelyftare, nosar jag nu även på konditionstävlingar då det får mig att ta mig själv till en högre nivå fysiskt som psykiskt. För att inte tala om de positiva fysiologiska effekter konditionsträning har på vardagslivet. Så varför begränsa sig till en enda sport?

Jag imponeras stort av skidåkare och den fysiska/mentala styrkan, så till vintern 2011 blir det att införskaffa en skidutrustning för att ha Tjejwasan 2012 som mål. Jag åkte en del skidor som barn och om jag inte minns fel var jag bättre på att skate:a än att staka. Nu har jag dock byggt upp en styrka i min överkropp som annars har saknas på en liten späd tjej. Den enda svårigheten i träningen blir att kombinera uthållighetsträning och den muskelstyrka som jag behöver ha i bänkpressen. Fysiologiskt tränar man ju olika för att nå det ena eller andra resltatet. Men det borde finnas en mellanväg, så det med rätt träning går att få ut det maximala i båda grenarna. Det blir en riktig utmaning och det gillar vi ju skarpt.

3 kommentarer:

Matilda sa...

Snart gör du Klassikern.

Anita sa...

Tänk det tror jag oxå!!
Igentligen tycker jag att det är ett måste för din del.

Malin-Charlotta sa...

Gulliga ni är som har så höga tankar!
Men det blir ingen klassiker, jag har vattenskräck.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...