16 december 2010

H&M i blåsväder

Jag har tidigare tagit upp ämnet om ett osund kroppsideal. I mitt inlägg Förvrängt kroppsideal samt Hett diskussionsämne om kroppsideal berättar jag om hur jag under en shoppingtur och en beställning via internet möts av storlekar som är helt galna. Nu är julreklamen i full fart och ett av de bolag som hamnat i blåsväder är H&M. Modellerna har alla ett BMI under 16 vilket är en kraftig undervikt.

Jag handlar en del av mina kläder på H&M, stilen passar mig och jag kan enkelt beställa på nätet när jag inte hinner shoppa i affärer. Tyvärr får detta mig att tänka till på om jag vill fortsätta ge mina pengar till en kedja som för som här typen av reklam. Jag är strängt emot marknadsföring med underviktiga modeller, de signaler som sänds ut till kvinnor är långt ifrån sunda och skapar ett ideal som bidrar till olika former av ätstörningar som kan i värsta fall ha en dödlig utgång. Jag blir väldigt illa berörd och  funderar på vad man kan göra för att förhindra den här typen av reklam. Att en anmälan görs tycker jag är fantastiskt, det bevisar att det finns människor som agerar i handling och inte bara i tomma ord. Att blogga är också en slags kamp mot det förvrängda kroppsidealet och det är precis det vi nu gör för att ni läsare ska få en inblick i vad som pågår i modesamhället.

En av flera bloggare som uppmärksammat problemet är Karin på Fitness och Hälsa genom att publicera artikeln och reklamen som visades i Aftonbladet här om dagen. Hon skriver också sin syn på den hets som just nu pågår. Läs artikeln och se bilden på de underviktiga kvinnorna här. Fundera sen på vad DU tycker och kan göra för att påverka!

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...