18 december 2010

Nytt rekord i Jägarvila!

Var i ett lätt chocktillstånd efter satt nytt rekord med stor marginal. Jägarvila är en tuff övning där alla sinnen sätts på prov, benen värker och så småningom skakar, hela proceduren övergår tillslut i enbart smärta. Och jag tycker det är underbart! (Vad är fel här, haha!)

Varför tränar jag Jägarvila? Dels för att bygga benstyrkan i en statisk övning, men för mig handlar detta mest om att öva det mentala. Jägarvila är till mycket bra metod om man vill mäta sin mentala uthållighet. När man tänker: Nu orkar jag inte mer, antingen ger man upp, eller så bestämmer man sig för att hänga kvar i ett tiotal sekunder till.  Jag pressar. Jag kan vara vansinnigt envis och målmedveten.

Det här är ingen övning jag rekommenderar att max testa sig i för ofta, jag lät det gå drygt två veckor mellan försöken denna gång och jag kommer vänta längre till nästa försök. Däremot kan man träna den, men dela då gärna upp tiden i flera sett. Man kan också lägga en lätt vikt i knät för att öka intensiteten. Var noga med att ha korrekt utförande hela övningen igenom. Sitt med knä och höft i 90-graders vinkel mot en vägg och pressa ryggen mot väggen. 90 graders vinkeln ska hållas under hela övningen. Testa och Lycka till!

Mitt förra rekord: 6:03
Nytt rekord: 8:11

4 kommentarer:

Karin - FitnessochHälsa sa...

Oj, oj, oj, jag är mäkta imponerad! Jägarvila i över 8 minuter är ju helt galet länge det! Bra jobbat!!!!!!!!!!!!!!

Malin-Charlotta sa...

Tusen Tack Karin! Men du kan tro benen skaka, de sista minuterna gick på ren vilja.

Anonym sa...

Vilken tid!!!!!! hur gör du? klarar bara 1 min sen börjar benen darra. har du starka muskler? har lagt märke till att tjejer är överlägsna på det här!

Malin-Charlotta sa...

Tack Anonym! Det är några månader sedan dock, nu står jag inte så länge då det är en övning man behöver träna kontinuerligt för att bli bra i.

Jag har inte så väldigt starka ben, men är mycket uthållig. Jag är även stark mentalt då jag kan "gå förbi" smärtan flera gånger", dvs skjuta den framför mig. Jägarvila sitter så mycket i huvudet.

Jag tränar den först i intervaller, höjer mig med x antal sekunder varje pass (ca var 8-10:e dag) för att sedan planera in ett personbästa-försök efter 6-8 veckors träning.

När jag väl är där, bestämmer jag mig för att fokusera på bara det jag gör. Jag är en extrem tävlings människa.

Tack för att du tittade in!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...