27 december 2010

Jag sydde min festklänning

Efter knappt fyra timmar var min festklänning klar och här ser ni resultatet!

Hur gör jag då? 
Jag syr alltid på fri hand, inget mönster där man behöver klippa i papper eller tråckla, mitt usla tålamod håller inte för det. En grund ide skapas och medan jag syr kan den mycket väl ändras. Bilden av hur plagget ska se ut kommer upp efter hand. Jag använder gärna en klänning som redan finns i garderoben som mall, förutsatt att den passar min ide. Detta fodral fick en svart linning i överkant under arbetets gång, kom på medan jag sydde att jag ville ha en linje som markera. Tyget är töjbart så ingen dragkedja behövs, däremot var det inte helt enkelt att komma i och ur, då den är "precis". Klänningen syddes ofodrad så jag bar en underklänning för den sköna känslans skull. Till dressen har jag ett par svarta lackskor med stass från Dansshopen. Ganska nöjd med resultatet, framförallt fick jag en klänning som ingen annan hade på dansgolvet!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...