21 december 2010

Min nya rehabkompis

Rehaben bjuder på massa roliga nyheter på gymmet. Jag hade aldrig testat den här super maskinen om det inte varit för Johan på Ryggcenter. Han frågade inför rehabprogrammet om jag åkte skidor? Hmm, sa jag och rynkade på näsan. Några dagar senare besökte jag Friskis&Svettis och hittade en "åka skidor maskin" längst in i hörnet. Jag tog tag i handtagen och testade i tre minuter. Gissa om jag fick träningsvärk av att göra något nytt!

Nu är det min bästa "värma upp kompis" när jag ska träna överkroppen. Man stakar sig fram, precis som i spåret, fast med benen stilla och lite lätt böjda knän. Utmärkt rörelse för att få igång blodcirkulationen och aktivera samtliga muskler i överkroppen. Man ska tänka på att inte svanka med ryggen, utan hålla bålen och dra ner " staven med hjälp av triceps och övre delen av ryggen.

Var för då åka skidor i mitt rehabprogram? Jo, vill vill hitta övningar som är naturliga för kroppen att utöva utan för hård belastning. Så när jag kör min "skidåkning" åker jag på ett manuellt program utan direkt motstånd. I 10 minuter kör jag min låtsasåkning och efter den uppvärmningen är jag klar för mitt pass. Rekommenderas!


2 kommentarer:

Karin - FitnessochHälsa sa...

Den maskinen lät ju hur bra som helst! Har inte sett eller testat en sådan eller ens hört om en sådan tidigare.

Malin-Charlotta sa...

Den är toppen! Tar verkligen på framförallt triceps, men sätter bra fart på hela överkroppen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...