20 december 2010

Missa inte en förtrollande tisdagmorgon

Låt eran blick vila upp mot himlen imorgon bitti från klockan 8:40. Med klart väder, vilket meteorologerna också spår, så kommer det att bjudas på en fantastisk månförmörkelse där månen kommer att förvandlas till ett stort rödbrunt klot. Skuggan kommer att börja nå månen redan några timmar tidigare, så för er som är riktigt morgonpigga, kan hela skådespelet ses från tidig morgonstund. Till er som bor längre norrut i landet är det bara att gratulera, ni kommer få se förmörkelsen i drygt en en timme medan vi i mellansvergie får en kvart på oss att fånga fenomenet.

Jag kommer ställa larmet på telefonen då jag är i full flärd med att jobba vid halv nio och därmed ha minnet under armen. Jag vill verkligen inte missa denna förtrollning.


För er som vill läsa mer om månförmörkelsen kan ni göra det här.

3 kommentarer:

Anita sa...

Tack för den upplysningen jag ska oxå försöka se det. När jsg var liten upplevde jag solförmörkelse! Det var en stor upplevelse. Mitt på dagen försvann solen och alla fåglar tystnade. Jag var med min pappa vid Brahe hus och stod och tittade ut över Visingsö genom ett sotat glas när solen försvann och det blev riktigt mörkt som på natten. Tjing

Karin - FitnessochHälsa sa...

Vad spännande om man skulle få ta del av detta! Tack för tipset!

Malin-Charlotta sa...

Vilken underbar upplevelse, Anita! Jag kan inte minnas jag sett någon. Tyvärr mulnade det på strax efter åtta så någon förmörkelse blev det inte. Men jag hann se första skuggningen strax före halv åtta!
Istället bjöd eftermiddagen på en helt otrolig solnedgång som jag lyckades fota. Solen var alldeles röd.

Hur gick det för dig, Karin? Hade ni klarare väder i Stockholm?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...