8 december 2011

Tankar om att gråta

Jag har tänkt på det här med tårar, att vi så många gånger håller dom inne. Ni vet, den där stora klumpen som växer i halsen och en blick som blir alldeles suddig trots att hjärnan skriker : NEJ! Vi kämpar och sväljer om och om igen samtidigt som vi försöker pressa fram ett fånigt leende för att dölja våra känslor. Inte nu, tänker vi. Samtidigt som den lilla i oss vädjar att få våran uppmärksamhet. 

Jag har så oerhört lätt för att gråta, även när jag blir arg och jag tycker om att gråta. Det släpper ut mina känslor på grön bete och jag är en känslomänniska utan dess like. Som idag, när energin är tömd och benet värker. Jag är trött på att ha ont och det har varit jobbiga dagar i jakten på sjukvården för att få den hjälp jag behöver ang min skada.

 En kollega frågar ödmjukt med varma ögon: Du mår inte så bra idag? "Nej", svarar jag och på mindre än en sekund kommer den där klumpen och ögonen börjar svida. Jag väljer att gå ut i den klara luften för att beskåda morgonsolen vakna till liv och låta vinterkylan ta hand om mina tårar. Finns det något mer helade än naturen när hjärtat är ledsamt? Just då, är jag ledsen och lycklig på en och samma gång. Ledsen för att det tunga hälsar på, men glad för att den lilla får komma fram. Några timmar senare än alla spöken utsläppta på annan ort och Malin är som nästan som vanligt ingen. Det som skiljer då från nu är att hon är lite lättare och en vacker erfarenhet rikare.


Fotonot: Höstlöv 

9 kommentarer:

"oroshjärta" Lotte Fernandez sa...

Men tack vad snällt sagt.

Karin sa...

Så sant, vi hinner inte med att gråta eller så vågar vi inte.
Jag håller med om att det ligger något helande i naturen.
Tack!

Malin-Charlotta sa...

Att ge till en medmänniska utan förbehåll

Tack själva för att ni ger av eran tid till att hälsa på hos mig!

Trillingnöten sa...

Jag gråter också ofta och gärna :) Arg, ledsen, glad...efteråt känns det så mycket bättre!

Malin-Charlotta sa...

Gråta för att komma till botten och efter det nå toppen ..:)

Malin sa...

Jag är precis som dig. Väldigt känslosam och gråter så lätt.
Gråter när jag är ledse, arg och glad. Det är så utlösande och skönt på nåt vis.

Jag har köpt saffranstet på village och pepparkakstet på Lagerhaus. Tyckte dock inte pepparkakstet smakade pepparkaka alls så blev besviken.

Malin-Charlotta sa...

Gråta är alla känslor på en och samma gång. Tusen Tack för te tipsen, Malin :)

Ulrika sa...

Vad jobbar du med i nuläget? :)

Jag är ju mammaledig sedan maj -10 och eftersom vi väntar en till kille i april så blir jag hemma ett bra tag till om allt går bra. Vill försöka få klart lic. eller helst en hel PhD-examen också och behöver arbeta ifatt lite under mammaledigheten om jag orkar. Vi får se. Men lic. ska det bli minst i.a.f. Men sedan är jag ganska fundersam på vad jag ska hitta på egentligen. Hur pass mycket stress jag tål och hur mkt jag klarar att sätta mina egna villkor kring prestation et.c. Att stanna inom min bransch som jag ibland har svårt för p.g.a. stressen samtidigt som jag älskar vissa av mina arbetsuppgifter. Vet inte riktigt vad annars jag skulle göra heller. Känns som att det är så många som gått igenom svårigheter som vill jobba med andra i liknande situation sedan men det är inte lätt att utbilda sig på nytt när man tömt studiemedel och har familj et.c. Ofta blir man då "coach" eller liknande på kortare utbildningar av varierande kvalitet och ibland kan jag tycka det är komiskt och lite knasigt - ska alla coacha varandra till slut och ingen göra något annat? :D Önskar ibland att jag hade en mer tydlig passion som också hade konkreta möjligheter att bli till yrke men det är väldigt svårt känner jag. Jag är så mycket och är intresserad av så mycket så det är svårt att koncentrera.

Tipsa gärna om du skrivit om tidigare/nuvarande yrke och dina tankar kring detta någonstans på bloggen eller om du vill skriva mer om det. :)

Nu är det dags att avnjuta en lussebulle som bakats i denna sena timme och sedan krypa i säng. Ha det gott.

Malin-Charlotta sa...

Jag tror världen kommer skrika efter coacher i framtiden. När du inte har förmågan att själv förändra ditt liv, behövs hjälp. Om det då finns människor som är villiga att hjälpa andra, måste det vara en gåva utan dess like.

Du skriver du har mycket du vill göra och har svårt att välja. Hur bra är inte det, då har du massor av drömmar som du kan välja mellan och skapa en väg till att förverkliga! Att "vara mycket" är absolut i mina ögon sett, ingen nackdel. Tvärtom, det betyder att man lever, känner och tänker!

Jag svarar vidare i din blogg ang arbete och tidigare inlägg!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...