2 december 2011

Malin´s fantastiska laxsoppa med soyagrädde

En underbar soppa som man inte får missa! På begäran från flera håll har det önskas recept av olika slag så här kommer en soppa som även kan ätas tillsammans med pasta om så önskas då den blir väldigt krämig. Välj själv vad som passar dig bäst, tillsätt bara vatten om ni vill få den mer "sopplik" .

Ingredienser

400-500 gram lax
200-300 gram räkost
broccoli
sockerärter
minimorötter (frysta)
1 st purjolök
fiskfond (efter smak ca 2-4 msk
soyagrädde 2 dl
lite salt (fonden har mycket sälta i sig)
vit&svart peppar efter egen smak

Sätt på ugnen ca 200 grader och tillaga laxen medan ni tillreder och kokar purjolöken, broccolin och morötterna lätt (3-4 minuter). Häll sist i sockerärtorna och  räkosten tillsammans med soyagrädden. Smaka av med fiskfonden.och koka upp försiktigt. Sänk värmen till 1:an och när när laxen är färdig (ca 10-15 min) skär den i bitar och blanda det tillsammans med övriga ingredienserna. OM ni vill ha den lite mer flytande, tillsätt ½-1 dl vatten.

Jag väljer att koka purjolöken då det blir mildare för magen. Laxen kan även stekas, men personligen tycker jag den blir saftigare och nyttigare om man tillagar den i ugnen.

Smaklig måltid önskas! 


4 kommentarer:

Annie sa...

Har precis fått upp ögonen för sojagrädde, men gud vilken fin och krämig smak. Jag är helt såld!

Malin-Charlotta sa...

Instämmer helt, Annie, soyagrädde är en helt fantastisk produkt. Den har tagit över mitt kök totalt :)

Viktkamp sa...

mums va gott =)

Malin-Charlotta sa...

Det var mumsmums!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...