27 december 2011

Så cyklar "fantasterna" på vintern

Så var den äntligen här, våran trainer. 
Vilken cykelglädje! 
( Cykelfantast = inomhuscykling vintertid ) 


För icke cyklister kan jag tala om det är en ställning man sätter sin landsvägscykel på så man under vintern kan träna på sin egna cykel inomhus vilket är ett sätt att få sin grundträning inför säsongen. Med min misstänkta stressfraktur går det att cykla lätt, dvs med mycket lite motstånd och inget "upp & stå". Efter ha fått klartecken för några veckor sedan att cykla lätt började jag på 8 minuter och har sedan ökat 3-5 min varje pass. Nu slipper jag dock skava sadel på en hård och illa anatomiskt inställd träningscykel på gymmet när trainern inhandlades igår för julklappspengar. Jag sparar dessutom lite tid genom att kunna köra mina cykelpass hemmaFörsta 40 minuterna är nu körda och det var 40 minuter av ren glädje!

Jag viker inte en tum från mina förhoppningar att kunna cykla fullt igen i Maj när säsongen drar igång på allvar. Mitt ben ska bli friskt.

11 kommentarer:

Annoula sa...

DET är att vara en fantast!

LinaTriathlet sa...

Wee Vilken cykellycka! Härligt att kunna sitta på sin egen cykel! Bra jobbat!!

Malin-Charlotta sa...

Hej Annoula! Ja visst, fantast är vad jag är ;-)

Hej Lina! Visst är det gott att sitta på sin egen bike med alla inställningar på rätt ställen. Och lite cykelnördigt är det nog också, att ha cyklarna i lägenheten. HAHA!

Annie sa...

Underbart ju, det är träningskärlek det :)

Malin-Charlotta sa...

Träningskärlek på högsta nivå, Annie! Längtar till nästa pass redan :-)

Malin sa...

Såklart att du ska kunna cykla ute i maj, det bestämmer vi! :)

Åh vad kul med trainer!! Glad för din skull. Jag har småcyklat lite på vår trainer sista veckorna då jag fortfarande inte är helt kry från min hosta än :( Helt perfekt att kunna röra på sig lite men ändå inte behöva bege sig iväg. Ypperligt att ha när jag testcyklar lite ny Spinmusik inför passbyggande.

Har tagit lite paus från datorn några dagar så jag tog igen och svarade på flera av dina inlägg samtidigt fast på olika ställen :)

bodycomf sa...

Åh... Jag står i valet och kvalet mellan att sälja min cykel eller behålla den. Fast jag har på känn att den inte kommer bli använd till nån mer Vätternrunda eller ens träning. Men det tar emot att sälja den! Kanske borde jag skaffa en sån här, istället för en crosstrainer? Då får jag ju användning för cykeln istället!

Malin-Charlotta sa...

Hej Svejs Malin & välkommen tillbaka !

Jag är superglad, kan knappt hålla mig därifrån men måste ta det lugnt....blir 50 långsamma minuter på fredag :)

Hoppas din hosta ger sig snart, det är besvärligt det där :(

Och Maj siktar vi på, tycker även vi ska satsa på en tur tillsammans i sommar!

Malin-Charlotta sa...

Hej bodycomf!

Det bästa är att man får ha kvar de exakta inställningarna, och personligen tycker jag cykla ger en skonamn träning än crossen. Men det är så individuellt hur kroppen fungerar. Den här kostar runt 2500 kronor, men det finns från 1000 kronor. Kanske en bättre investering för dig?

Du får känna efter...

Karin - FitnessochHälsa sa...

Låter som underbara 40 minuter! Vad härligt!!!

Malin-Charlotta sa...

Ja Karin! Åh idag är det dags igen !!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...