30 december 2011

Min törnbuske är min bästa lärdom

Medan solen letar sig in genom mitt fönster och träden äntligen står stilla efter de senaste dagens stormar reflekterar jag att året snart är slut. De senaste åren har jag tänkt: Det här var det bästa någonsin. Men så har ytterligare ett år gått, för att slå det förra med häpnad och så även i år.

Men tro nu inte att allt varit rosa. Nej, erfarenheterna avlöser varandra och det finns dagar då jag legat med våta kinder mot ett kallt golv och med en blick som letat sig ut genom dimman av tårar. Dagar då sinnet har varit grått och jag har undrat om livet verkligen ska vara så här? När mitt tränings år har varit mer fyllt av rehabmånader och motståndet i min kropp har gjort mig svart av ilska. Stunder då jag tvivlat på min förmåga och min kärlek till mig själv. Jag har kämpat för att inte oron ska stjäla minuter av mitt liv och jag har slagits med mitt ego som inget heller vill än att låsa in mig på livstid.

Då, precis då,  kommer de där små insikterna och gästspelar i mitt liv och de får hjärtat att blomstra. De små händelserna som betyder stora saker. En tid då alla erfarenheter samlas på en och samma plats med en vit fredsflagga i toppen för att samsas om min uppmärksamhet och ge tid till reflektion. Och de kommer oftare och oftare för att stanna längre och längre på besök.

Jag tänker: Motgång föder framgång och tårar ger skratt. Ingen människa har någonsin lyckats i livet som inte haft en törnbuske att slås emot. Och ju mer jag slåss för att se morgondagens ljus desto längre och ljusare kommer mina dagar att bli.

Det fantastiska med den här historien är att det är precis så här livet ska vara. För ur de svartaste dagarna kommer de ljusaste nätterna. Hur vi än vänder och vrider på dygnet så kommer alltid solen tillbaka.

Allt vi behöver göra är att välja att se det 




9 kommentarer:

Trillingnöten sa...

VISST är det så! Trots allt det svåra finns det mycket man tar med sig till nästa år som gör en starkare och mer fokuserad, bara man väljer det själv. Du är en stark människa!

Malin-Charlotta sa...

Vi är starka tillsammans Trillis <3

Karin sa...

Du skriver så bra =) Nu syftar jag faktiskt på ditt sätt att skriva, men det känns alltid som man får sig en bra tankställare när man kikar in hos dig!

Malin-Charlotta sa...

Tack Karin, för de fina orden, det bådar gott för mitt författarskap som tar fart år 2012. Det ska inte längre skjutas upp "tills jag känner mig redo" för jag kanske aldrig blir redo ...?

Och det väcker tankeställare hos mig med, att själv påminna mig om hur det än gång varit och hur det nu har blivit.

För att inte tala om allt det som NI ger med era reflektioner och ord! DET är ovärderligt.

Ha en fin kväll!

Trillingnöten sa...

Jag hoppas verkligen att filmen The Beaver var lyckad! Jag tycker verkligen om den :) Kram!

Annie sa...

Alla har vi törnbuskar som kommer i vår väg då och då. Frågar är bara vad vi väljer att göra med dem. Kommer vi att se dem som ett hinder på vägen som vi inte kan ta oss förbi. Eller väljer vi att hitta en lösning där vi kan ta oss igenom, kanske få lite rivsår och sedan läka dem och komma ut starkare på andra sidan? Vi har alltid ett val.

Vill även passa på att önska dig ett fantastiskt gott nytt år och hoppas att du får en underbar kväll!

Malin-Charlotta sa...

Kloka ord från dig, Annie. Och tack, jag ska nu titta in hos dig för att önska dig det bästa!

ps/ Trillis, en god vän kom över igår och han hade redan sett den så vi bestämde oss för att se den imorgon. Kommer bli en bra början på det nya året :)

Karin sa...

Ska du syssla mer med skrivande?

Malin-Charlotta sa...

Hej Karin!

Jag håller på att jobba med en bok, eller rättare sagt det är tre samtidigt. Lite typiskt mig, allt eller inget :) Men det är bara en av som som ska ges ut i år.

Har slutdatum 1 Oktober men känns som den kommer bli klarare tidigare.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...