26 december 2011

Sätt bollen med medmänsklighet i rullning

"Visa medmänsklighet mot en främling/närstående varje dag"

-Låta någon gå före dig i kön på Ica eller stanna och håll upp en dörr (ha inte så bråttom)
-Ta några minuter och prata med en kollega du inte känner så väl (lär dig lyssna)
-Le mot eller hälsa på en främling (våga !)
Tala om för någon att du uppskattar deras arbete (tex sa jag det till personalen på Friskis som har öppet hela julen)
-Ge en enkel gåva eller skicka ett kort till en ny bekantskap du uppskattar mycket (jag slog in en present och postade den i hennes brevlåda )
-Skicka ett sms till en bekant för att tala om att du uppskattar henne/honom (ofta tänker vi, men agerar vi?)  

Det här är små handlingar som jag skapat under julveckan och en regel jag har för att inte bli "bekväm", är att varannan gång välja en helt främmande person. . Det mest oslagbara var den lilla flickan som stod bakom mig i matkön med sin godispåse. "Du kan gå före mig, sa jag" De glittrande ögonen och det leendet kommer följa mitt minne så länge jag lever. Att börja rulla bollen ut till våra medmänniskor och göra det där lilla extra och att se utanför sig själv, kommer att få flera bollar att börja rulla. 

Det kommer det att göra skillnad. 


Sprid budskapet vidare! 

10 kommentarer:

Annie sa...

Du har ett fint och stort hjärta som verkligen inspirerar!

Malin-Charlotta sa...

Åh tack för din kärlek, Annie!

Jag sprider bara budskapet vidare, finner det mer och mer som min livsuppgift.

♥ Sojka ♥ sa...

Tack så mycket! Och tack även för ditt besök och vänligheten att berätta för miljoner. Dock är min syster väldigt okristen men hon borde ju se det fina i det. Hon fyller år i Januari och då vill jag ge henne den.:) Tycker den är så fin!

Kram! :)

Malin-Charlotta sa...

Hej Ann-Sofie!

Det är en jättefin present. Jag är inte heller kristen som din syster. Men är övertygad hon kommer se det vackra i budskapet. Det är ju kärlek :)

Trillingnöten sa...

Det är sånt HÄR som förändrar världen, som gör skillnad! Det lilla i vardagen! Jag tror att jag skrev nån gång på min blogg om en undersökning som gjordes i USA. Det var ett test på människor som använde payphones. Några hittade extra pengar i hytten eller fick lite tillbaka. När de sen skulle går ut ur telefonhytten "råkade" någon passera utanför och tappa sina böcker. De som hade fått extra växel tillbaka var mer villiga att hjälpa personen med böckerna än de som inte fick. Vad jag menar är att om något bra händer någon är det stor sannolikhet att personen sprider det vidare! Bra initiativ vännen :)

Malin-Charlotta sa...

DET är precis det här jag menar, Trillis !!!! Ringar på vattnet, bollar i rullning, frön i vinden! Allt!

Människan tycker om att göra som andra människor gör och det är HÄR vi har valmöjligheten vad vi vill förmedla! Blir lycklig av såna här berättelser, de ger mig stort hopp :)

♥ Sojka ♥ sa...

Men gud så gullig du är!! =D Jag ska försöka kolla upp det i dagarna. Blir ju helt förvånad av vänligheten. Den träffar man allt för sällan! :)
Kram!! =D

Malin-Charlotta sa...

Ingen orsak, Ann-Sofie! Jag gör det så gärna om du behöver min hjälp :-)

Tisdagskram

Malin sa...

Det är en sådan bra grej!!
Jag blir inspirerad!
Tack Malin för det. Fler skulle vara som dig.

Malin-Charlotta sa...

Fina Malin, Kärleksfulla gärningar är till för att spridas och ett bra sätt är att göra dom till en god vana. Vanor är något vi människor är fantastiska p att skaffa oss, så då gäller det att välja de bästa :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...