6 december 2011

Om du letade i ditt hjärta

Kursen Hälsa & Kreativitet lider mot sitt slut och som en av de sista uppgifterna vi fått är att välja en bok vi sedan ska recensera. Jag valde tredje boken av Robin Sharma: ""Vem gråter vid din grav ""Här fann jag en berättelse som går hand i hand med det jag skrivit tidigare om att det inte finns några misslyckanden och att våga sätta upp mål.  

""För många tusen år sedan betraktade man varje människa som vandrade på vår jord, som en gud. Men männskligheten missbrukade sin oändliga makt och den högste guden beslutade därför att gömma gudomligheten- källan till denna stora potential - så att ingen kunde hitta den. 

Frågan var bara vart man skulle gömma något sådant ?Första rådgivaren föreslog man skulle gräva ner den djupt ner i jorden. Guden svarade: ""Nej, förr eller senare kommer någon gräva tillräckligt och hitta den"". Nästa rådgivare sa: Vi lägger gudomligheten på botten av den djupaste oceanen. Guden svarade: "" Nej, i sinom tid kommer någon att dyka djupt nog för att finna den"" Den tredje rådgivaren sa: Vi lägger den högst uppe på ett berg? Guden svarade: ""Nej, jag är säker på att någon kommer att bestiga högsta toppen och hitta den"" 

Den högste guden funderade ett tag och fann sedan lösningen: Jag ska gömma denna källa till all mänsklig kraft, potential och mening i hjärtat på varje man, kvinna och barn på vår jord, för där kommer de aldrig att leta. 


En kapitel om att finna sin unika kraft och begåvning och våga använda den.

fotonot: regnrosor på jobbet


Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...