21 januari 2012

Träna din balans och styrka med Hantelpress / fötterna upp

Är full med träningsendorfiner efter ett efterlängtat PB idag. 
Så dags för ett träningsinlägg! 

Istället för vanlig hantel press på bänk försvårar jag med att även träna balansen. Övningen blir mer koncentrerad till överkroppen då man inte längre kan ta stöd eller kraft från fötter och ben. Bålen har man till viss del hjälp av med en liten svank, men inte som i vanlig hantel press. 

Varför?
För att träna mer stabiliserande muskler och balans. När man dessutom sedan sätter ner fötterna igen efter en tids träning är man ruskigt stark då "fötterna upp" kräver mycket mer styrka. 

Om du ska testa
Ta en mycket lägre vikt än vad du är van att arbeta med i hantel pressen för att undvika en negativ upplevelse och skador. Det är tillräckligt att hålla balansen på en smal bänk i utsatt position med vikter. Öka successivt till du fått in teknik och balans. Se till att ha ett bra stöd i bålen, ligg med skulderblanden lätt ihop dragna och skjut upp bröstet. Se till att hålla handlederna så raka som möjligt och översträck inte i toppläget. Vänd när hanteln är i höjd med bröstet, undvik att gå längre ner pga av skaderisk. 


Fotot är gammalt och med bänkpress istället för hantel press men vill visa principen med "fötterna upp". Önskvärt är lite mer "bröstet upp" och "skulder bladen" in än på fotot. 

11 kommentarer:

LinaTriathlet sa...

Härligt! Grattis till PB! :) Snyggt jobbat!

Malin-Charlotta sa...

Tack Lina, känns fantastiskt! Jag firar med att baka en jordnöts-kladdkaka ikväll :-)

Annie sa...

Får man önska med ;)
Gillar tipset och skall testa nästa gång, men i nästa träningsinlägg önskar jag trx tips.

När du skriver biceps i trx i mitt inlägg får jag bara upp ett frågetecken ovanför huvudet nämligen ;)

Malin-Charlotta sa...

Klart man får önska, Annie, det är bara roligt! Ska leta på någon som fotar nästa pass, tränar ju alltid ensam :-)

superSHEro sa...

Jag köra alltid med fötterna upp mer eller mindre, tycker det är lättare att hålla magstödet och ryggen neutral då. Annars är det lätt att man avlastar med fötterna.
Bra tips!

Malin-Charlotta sa...

Hej superSHEo!

Precis, bra poäng där! Jag har till och från problem med min rygg så det är inte alltid jag klarar av att "svanka upp"! Då är det här ett toppen-alternativ!

Viktkamp sa...

Den är klurig men spännande och givande =)

Ps. Ny tävling inne hos mig =)

Kramar

Karin - FitnessochHälsa sa...

Kul med ett träningsinlägg och tips på en bar övning!

Malin-Charlotta sa...

Tack Viktkamp! Ska kolla in hos dig :-)

Malin-Charlotta sa...

Roligt du tycker det, Karin! Det kommer mer träningsinlägg med TRX tema!

klara sa...

Åh va roligt med lite ny träningsinspiration. Den ävningen ska jag testa :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...