9 januari 2012

Min tysta timme - starten har gått för mål 2012

2012 års mållista är i full gång. En av punkterna var att när jag är i sällskap med någon, vara tyst en timme två gånger i veckan. Min Kärlek förstår inte alls poängen av den här övningen och så är det i livet, man kan inte alltid komma underfund med varför människor gör som de gör. Man betraktar lite på avstånd samtidigt som man vinkar kärleksfullt och tänker:


" varför gör hon så"? Eller så skämtar man friskt: Vad roligt det skulle vara om du glömde bort dig fem minuter innan du var klar, då skulle du få börja om...


Så varför då denna tysta timme en gång i veckan? 


1.För att öka min disciplin Disciplin mina vänner, är ett ord som jag håller på att förvandlar till en av mina bästa vänner. Genom att öka disciplinen ökar vi förmågan att ta oss dit vi vill här i livet. 


2. Lära mig lyssna på vad andra människor har att säga. Hur ofta har vi inte för bråttom? Jag jobbar på att bli en bättre lyssnare och därmed en bättre medmänniska i mina ögon sett. 




Ta en timme eller två i veckan du också, för att träna dig att lyssna och öka din disciplin! 

9 kommentarer:

Karin - FitnessochHälsa sa...

Det är nog jätte nyttigt kan jag tänka mig! Men svårt!

Malin-Charlotta sa...

Du har så rätt, Karin, det var både nyttigt och svårt. Men med mera övning så!

Annie sa...

De där hade jag nog klarat lätt i vissa situationer. Jag älskar att bara ligga på mannens axel och lyssna på honom så de hade gått.

Men hade det pågått en vild intressant diskussion runt mig hade jag inte klarat mig en sekund :)

Du har härliga mål och du är otroligt inspirerande!

Malin-Charlotta sa...

Precis, Annie. Det är när utmaningen kommer det blir svårt och vi har ju alltid möjligheten att välja NÄR vi vill vara tysta.....

Tack själv, vännen, tillsammans inspirerar vi varandra!

ZtorZillen sa...

Spännande! Du måste skriva mer hur det går! Ska bli intressant att följa, tror att det kan vara riktigt nyttigt..själv har jag löfte om att inte vara så "på"..har också en tanke om att lära mig att lyssna mera! Total tystnad...är det tillsammans med vem som helst eller? Hur mer praktiskt fungerar det?

Malin-Charlotta sa...

Självklart kan jag det, ZtorZillen! Det här kan man nog ta för en kusin till ditt mål, för jag "vill gärna" prata, särskilt när det kommer till ämnen jag är "galen i".

Praktiskt fungerar det att jag väljer tillfälle och det bästa är ju att utmana lite då och då (inte alltid välja det enkla). Vissa gånger kommer jag välja när jag vet jag vill prata, som när sambon kommer hem. Då ska jag stå tillbaka och HAN får berätta om SIN dag. En annan gång kanske jag väljer när vi ska äta, laga mat, titta på film, åka och handla. Lämna över rodret till min man helt enkelt. Jag "vill ofta mycket och är mycket" så det här är ett utomordentligt sätt för mig att öva min disciplin samt att lära mig lyssna mera.

Sedan har vi jobbet, det blir en utmaning eftersom jag och min kollega pratar hela tiden! Tur vi jobbar samtidigt, haha! Jag har flera kollegor och för att göra det ännu svårare, kan jag välja att vara tyst en frukost. Då får jag samtidigt öva på att "inte följa strömmen" utan "gå min väg" eftersom jag bör förklara innan/efter varför jag är tyst (och de här kollegorna känner jag inte så väl). Hur vanligt tror du att det är egentligen, att välja ett sånt sätt att berika sin personliga utveckling på? Kommer de tycka jag är underlig? Ja, so what! Då får jag träna på det också!

Man får svara på viktiga tilltal, som om någon frågar eller vill något. Men inte ta initiativ själv.

På tyst återhörande! ..

ZtorZillen sa...

Smart! Jag ska faktiskt testa det, jag också! Gillade det sista: "svara på viktiga tilltal, men inte ta initiativ själv"...Det skulle jag nog må mycket bra av att träna på!

Trillingnöten sa...

Jag är gift med tystnadens mästare :) Han är så tyst alltid. Och det kan gå timmar utan att prata ibland :) Och jag är nog en ganska tyst person emellan åt. Vad gör du under din tystnad? Är du bara tyst? eller har du ett mentalt uppdrag? Ett spännande projekt måste jag säga!

Malin-Charlotta sa...

Åh det mentala uppdraget är just tystnaden. Men förstår vart du vill komma, svarar i din blogg :-)

Och tystad är skönt, väldigt skönt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...