10 september 2011

Mina två distansutbildningar på Folkhögskolan

Träningslära
Denna kurs blir en repetition och uppföljning av min utbildning på SAFE. Distanskursen är på ett år och beräknad studietid är 10 tim/v. Vi läser om de fysiologiska effekterna vid olika träningstyper, lär oss mäta den fysiska profilen och bygger på kunskapen kring träningsprocessen. Jag valde distanskurs på Folkhögskola framför vidareutbildning på SAFE. Varför, ska jag berätta längre fram. 

Hälsa och kreativitet
Kunskap om hälsa och välmående. Lärdom och insikt om personlig utveckling för mig själv och för andra. Vi läser om självbild, självkänsla och självförtroende och får redskapen hur vi kan förmedla det till våra medmänniskor. Studierna är på 10 tim/v och en termin. Tog två dagar innan myntet trillade ner och jag förstod att mitt första val hade gått hela vägen hem. Oj, vilken glädje! 


Eld och lågor är passande ord när beskedet kom. Till min fördel togs elever in på motivering, att skriva uppsatser är en starkare egenskap hos mig än alla mina betyg tillsammans. Sökte även en kurs i psykologi, men fick tyvärr tacka nej. Jag jobbar heltid, så två utbildningar är redan en för mycket. Detta är en av de främsta anledningarna till min minskade träningsdos, 15 tim/v och jag skulle få vända ut och in på mig själv. Från start var tanken att enbart tänkt att ta en utbildning. Men när  hjärtat skrek: Ta båda två !! så tänkte jag: Allt går om man vill. Man behöver bara vilja det tillräckligt mycket. Och OM jag vill !!

9 kommentarer:

Anita sa...

Lycka till jag finns alltid bakom dig!!
Kramis från kärmor

LinaTriathlet sa...

Åh låter som två väldigt intressanta kurser! :)

Lycka till!

klara sa...

Åh va roligt :) Va glad jag blir för din skull. Det verkar vara två otoligt intressanta kurser så jag förstår att du vill läsa både. Och det klarar du om du vill det. Och om du skulle känna att det blir för mycket med båda kan du ju hoppa av den ena.
Jag gillar Folkhögskolor. Det finn så otroligt många skolor med ett så underbart stort utbud så jag brukar sitta med Folkhögskolekatalogen och läsa den som en intressant tidning. Ringa runt och kryssa för utbildningar som jag tycker verkar spännand osv. För några år sen gick jag en kurs på Vindelns Folkhögskola som hette Skaparlust, det var 2 dar i veckan och den var till för sånna som mig som var/är sjukskrivna. Vi fick pröva på allt möjligt roligt som keramik, träslöjd, glasfusing, målning, tovning och luffarslöjd. Jag älskar allt sånt kreativt så det var ett paradis att vara där :) De hade givetvis andra kurser/program på skolan, bla nått som hette Hälsocoach, verkar spännande. Det var en väldigt fin och naturnära miljö skolan låg vil vindelälven och de hade även internat och sånt. Har drömt i många år om att läsa ett helt program nån gång, inte just på den skolan men kanske i Dalarna. Eftersom jag älskar hantverk av alla dess slag så vore det ju kul. Men nu när jag blivit väldigt träningsintresserad på sistone så har ju sånna utbildningar också lockat. Men jag är ju inte rikigt sär än att jag skulle kunan börja en hel utbildning. Men distans är ju ett bra allternativ. Hur sker undervisningen då? Är det internetbaserade föreläsningar eller ses man några dar i vaeckan? Ska bli så spännande att se vad du tycker om allt ihop. Den sista kursen Hälsa och Kreativitet skulle nog passa mig bra :)

Malin-Charlotta sa...

Tack min kärmor! Och vilken fin stund vi hade i skogen idag bland tratt kantareller och småprat... Kärlek till dig!

Tack Lina! Hoppas träningen går finfint!

Malin-Charlotta sa...

Åh vilket fint svar, Klara. Svarar i din blogg!

Maggi sa...

Åh åh åh åh fy fanken vad roooligt! Det bästa som finns måste ju vara att få plugga till något man är intresserad av och att äta upp den sista avokadomussen från igår kväll....mums!

Hoppas du delar med dig mycket av det du får lära dig, verkar riktigt intressant.

Må du få en riktigt skön söndag min fina <3

Malin-Charlotta sa...

Vad vore mina kunskaper om jag inte delade med omvärlden? Du kan tro jag ska sprida det jag lär!

Min blogg kommer ändra lite utseende, kanske skulle förvarna....hmmm

Önskar dig en söndag av bästa sort, Snygging där!

Malin sa...

Åh vad spännande! Låter väldigt intressant! Vad kul! Precis vill man så klarar man det. Med sin vilja kommer man långt.

Ser fram emot att du kommer dela med dig av dina kunskaper, kul!

Härligt att få sig en tankeställare ibland. Gillar dina inlägg en massa.

Stort lycka till nu!

Malin-Charlotta sa...

Åhh stort tack fina Malin för de varma orden!

Blir en spännande tid framöver och jag ska dela med mig så mycket jag bara orkar, kunskap är till för att spridas :)

Varmt välkommen tillbaka till min lilla värld, Malin !

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...