11 september 2011

Det finns alltid en väg ut - dags för "Slutplädering"

Jag tackar ödmjukast för ert engagemang i inlägget "Vilken rikedom skulle du välja"? Jag delade upp den två omgångar för att öppna fler dörrar in till våra tankar. En gåva till er, var att ni skulle reflektera över hur ni agerade inför en valmöjlighet. Hade du svårt att ta ett beslut eller talade hjärtat till dig utan att blinka? Inget av alternativen är rätt eller fel, utan ditt val som är det viktigaste för just dig. Vi står på olika avsatser i livet och det är lätt att peka med hela handen till andra människor när de väljer i sina angelägenheter. Kan vi tänka större än så, möta varandra med respekt och kärlek?  För egentligen, vi vet ingenting om vad som döljer sig bakom en annan människas val.

Gåva nummer två är att tänka utanför ramarna. Bara för vi väljer ett alternativ i en situation, finns det inget som tvingar oss att stanna kvar. Vi kan alltid kliva ur, hur miserabelt en händelse än är. Vi bestämmer själva över vårt liv, våra tankar och så även handlingar. Min väckande tanke är att se möjligheter istället för begränsningar. Det är ofta jag möts av kommentarer "jag kan inte", "det går inte" jag är fast" osv. Det finns alltid en väg ut, det tar bara olika lång tid för oss att komma dit, se den och sedan hitta kraften inom oss.


I alternativ nummer två löd en text rad: 

"Du äger fem-sex får, tre kor, några höns och en häst. Djuren är ditt levebröd på det vis du själv väljer. Du kommer aldrig att bli rikare än så materiellt, men du kan välja att förlora dina ägodelar om du så önskar"

Du kan alltså välja att sälja det du har och förvalta din rikedom på önskvärt vis. Du behöver inte stanna i stugan, om du inte själv vill. 

Tusen Kärleks Tack för Er medverkan, genom möten här på bloggen kan vi dela, skapa och växa.  




8 kommentarer:

Annie sa...

Fina Malin, din blogg ger en mycket eftertanke och mycket leende. Många av de texter du skriver ger mig rysningar längs hela kroppen för att det verkligen berör på djupet!

Tack för ännu en fin tankeställare i ditt inlägg. Det gav mig en chans att reflektera även efter att jag svarat på ditt inlägg och jag inser att den personliga utvecklingen är det viktigaste och att det aldrig skall få komma i andra hand!

Trillingnöten sa...

Helt fantastisk slutplädering! Du har så rätt i att man lär känna sig själv en smula när man stå inför såna här val, även om de är fiktiva, och att bli medveten om HUR man väljer /eller inte väljer/ är ett stort steg och en viktig insikt. Och att det alltid finns en väg ut. Alltid. Och tankens kraft just då är stark. Du är vad du tänker. Tack för detta Malin-Charlotta! Ett perfekt avslut på en otrolig tankenöt :)

Malin-Charlotta sa...

Ett stort rosa kärlekstack till dig Annie, för din delade med dig av dina tankar! Jag blev alldeles tagen av dina ord.

Att möta medmänniskor här på bloggen inspirerar och ger kraft. Jag är mycket tacksam och lycklig att ha dig här!

Malin-Charlotta sa...

Du var det på spåren i din delnig i 2:an, Trillis! Åh vad jag fick bita ihop för att inte avslöja skatten...Haha!

Känner stor tacksamhet över dina ord. Om jag kunde ge dig något av det jag har och du kan använda dig av det till din personliga utveckling, ja du.. då är vinsten ordlös för mig.

Kram fina Trillis!

klara sa...

Åh så bra slutplädering på det hela :) Jag ser plötsligt nya möjligheter i valen och det tackar jag för. Just detta behöver jag tänka på lite oftare, dvs att jag har ett val och att jag inte ska fastna i "Jag kan inte-tanknar". Kram tii dig!

Malin-Charlotta sa...

Åhh tänk att få ge dig det, Klara! Vilken drömskatt för mig :)

Du ska veta att jag får massa lyckliga rosa fjärilar dansandes i magen av dina ord!

Tack fina du för att du finns här. En stor Kram tiii Dig med!

12 september 2011 18:09

Malin sa...

Vad kul att du ska börja åka skidor. Finns inget bättre än att glida fram på snön en solig vinterdag i Kilsbergen eller uppe på fjället. Det är sagolikt! Sambon och jag har redan bokat resa till fjällen i påsk, det är givet :) Vi åker både på längden och utför (men mest på längden).

Ha en bra tisdag!

Malin-Charlotta sa...

Åhhhh då kan vi prata skidor i vinter, Malin !!! Det ser jag verkligen fram emot! !!!

Ha det finfint!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...