6 september 2011

Vilken rikedom skulle du välja?

1.
Du är exakt den person du är idag. Vare sig mer eller mindre. Med samma personlighet, tankar och psykiska/fysiska förutsättningar. Vi kan säga att du stannar i växten med din utveckling. Men så får du en enorm gåva i form av obegränsat med pengar i resten av ditt liv. Du blir rikast i världen och du kommer kunna göra allt du någonsin drömt om med hjälp av dina pengar förutsatt att de behålls i din ägo.

2.
Du får flytta till en avlägsen plats och bo i en stuga helt utan bekvämligheter. Toaletten är ett utedass och dusch finns i källaren där du får elda i en kamin för att få varmt vatten till alla dina göromål. El finns inte och ved får du ordna själv. Du äger ett   fem-sex får, tre kor, några höns och en häst. De djuren är ditt levebröd på det viset du själv väljer. Du har inget fordon.  Du kommer aldrig bli rikare än så materiellt, du kan däremot välja att förlora dina ägodelar om du så önskar.
Istället erbjuds du en resa i ditt inre i resten av ditt liv som kan skänka dig obegränsat med gåvor i din personliga utveckling. 

Jag vill att du utgår enbart från dig själv, ingen relation eller jobb status är inräknat i dessa två valmöjligheter. Jag skapade denna fråga idag på väg hem från jobbet, när jag kom att tänka på förra veckans händelser. Vid ett tillfälle delgav jag min kollega vad jag upplevde inom mig i form av att spontant utbrista dessa två val .  Så nu är jag nyfiken på ditt.

17 kommentarer:

klara sa...

Tack fina du för de omtänksamma orden. Det värmer gott en dag som denna då smärtan och ororn varit lite mer påtaglig än vanligt. Jag tror att jag tänker för mycket ibland, jag letar information på internet och skrämmer upp mig själv. Tänker katastroftankar osv. Och det gör verkligen ingen nytta. Jag ska göra mitt bästa för att inte fastna i dessa tankar. Jag försöker hålla fast vid det possitiva i tillvaron, i nuet, dets som glädjer mig nu;träningen, hunden, min mamma och mina nyfunna internetvänner. Förhoppningsvis kan min historia få någon annan som är i samma sits som jag att inse vad de är på väg att orsaka sina kroppar för skada.
Tankarnas krafter är så stora som du säger. Att läsa att du kommit ur den värsta smärtan ge mig hopp om framtiden :)

På frågan här ovan så skulle jag välja nr 2. Av den anledningen att jag vet att pengar inte är en lösning och att jag vet att det mest enkla ting här i världen kan vara det som betyder mest för oss. som kärleken till naturen, djuren och kontakten med våra inre känslor.Önskar dig en fin tisdagskväll :)

Annie sa...

Om jag måste välja blir det nummer två. Jag vill vara lycklig i mitt liv och det blir jag inte om jag stagnerar i mitt liv och i min utveckling. för att må bra och vara lycklig behöver jag personlig utveckling och kärlek. Pengar klarar jag mig utan om jag måste (även om det är bra trevligt att ha en nätt summa att röra sig med). Men i slutändan är livet inte mycket värt utan kärleken och utvecklingen.
Dessutom hade jag haft jobb för resten av livet om jag bott på det viset och det är bara trevligt. Att sitta på häcken är inget för mig och en kamin och lite djur gör livet ännu rikare!

Linn sa...

2. Tveklöst.

Malin-Charlotta sa...

Tack Klara, för din delning. Jag har också tänkt katastrof tankar, haft en oro som plågat sönder hela mig. Och vissa dagar är andra värre. Åh så förgörande! Jag vet inte när den positiva förändringen kom och det spelar mindre roll, för den plockade plötsligt allt mer av min närvaro. Jag blev medveten om att jag kunde styra mina tankar och oftare och oftare frågade jag mig vad jag ville fylla mig själv med? Hur ville jag leva mitt liv? Vem ville jag vara? Sen började jag aktivt välja.

Vägen dit är olika, du har din väg och jag har min. Min önskan är att ge bort det jag har till dig i hopp om att det ger dig en liten bit av det du behöver, till just din positiva förändring.

Du väljer alternativ nummer två, Klara, tusen tack för du tog dig tid till min frågeställning. Det kommer en uppföljning på detta inlägg, ska bara tänka ut det sista först ...;-)

Karin - FitnessochHälsa sa...

Jag väljer tvåan. Är säker på att man är så mycket lyckligare av att leva så än som ettan.

Malin-Charlotta sa...

Hej Annie och Linn!

Hittills har alla läsare valt nummer två. Det kommer en uppföljning på detta inlägg, ska bara tänka ut det sista först och det kan mycket väl ta en dag eller två ...;-)

Tackar ödmjukast för ni tog er tid. Det här var mycket betydelsefullt för mig. Kramar om!

Malin-Charlotta sa...

Åhh Tack Karin, för du delade med dig av ditt val som även där blev nummer två! Fortsättning följer, om du vill...

Hoppas du mår fint!

Trillingnöten sa...

Ojoj! Vilket dilemma! Välja säger du? Hmmm...jag funderar lite på det där med tvåan. Hur är försörjningen? Är det självhushåll? Är det risk att korna dör och jag svälter? Eller finns det en garanti på att de lever och frodas? Om jag inte väljer att äta upp nån av dem så klart...Får man ha böcker? Många frågor :) Och nu kanske jag förstör hela grejen med detta! :)

Malin-Charlotta sa...

Hej fina Trillis! Vilken fantastisk frågeställning! Tyvärr kan jag ej besvara dina frågor, då jag skulle avslöja för för mycket om uppföljningen. Det jag kan ge dig är: Läs frågeställningen en gång till och se om du finner något.....

Tack för ditt entusiasm, detta gjorde det hela ännu mer spännande! Kram !!

Malin sa...

En svår fråga samtidigt som den är lätt.

Trivs väldigt bra med mitt liv som det är just nu så då är nummer 1 ett självklart val. Samtidigt vet jag att jag skulle kunna må bättre om jag utvecklades mer, stärkte min självkänsla en aning osv. Jag blir motiverad över att bli bättre och ha mål och vet att pengar inte är lika med lycka. Pengar är inte det viktigaste i mitt liv. Som det är just nu skulle jag inte vilja bo som nummer 2, men det är säkerligen för att jag inte har uppnått det inre lugnet tillräckligt. Avundas människor som är nöjda och mår bra av det lilla. Så egentligen vore nummer 2 det självklara valet. Det viktigaste i livet är att må bra och att kunan förverkliga sig själv. Inte pengar. Har dock just nu svårt att sätta mig in i att bo på landet utan el osv.
Så vad är mitt svar? Svävande och inte konkret val av 1 eller 2 :)

Anonym sa...

;) brrrrr....utedass i smällkalla vintern....haha,valet är ju för mig enkelt....jag älskar att frysa rumpan av mig i 20 minusgrader (garv). nej det gör jag inte förstås,men valet är ändå enkelt,jag kan inte stoppa nu,då dör jag ju inombords....och jag vill ju leva,verkligen leva o uppleva med alla mina sinnen...jag har ju egentligen inget val....jag går emot val två...och uppfinner en kamin på dasset eller gör som på vischan såklart....har en potta under sängen....haha....gud va jag får bra ideer hur allt skall ordna sig praktiskt ;) ähhh,jag känner mig lite busig...det är bra <3 natti natti....ses imorron bitti!

Malin-Charlotta sa...

Tusen Tack Malin för du tog dig tid att fundera och svara! Jag gillar skarpt din uppriktighet! Kommer en uppföljning i helgen, om du vill och har tid...

Sköt om dig & cykla försiktigt i skogen!

Malin-Charlotta sa...

Haha Anonym! Visst är det fiffigt, att det skapar ideer...

Mer än så går ej att förtälja....;-)
Tusen tack för du gav av din tid, jag vet ju hur du har det med allt :)

Kärlekskram från din vän

Anna-karin L sa...

Ok, eftersom du frågar vännen: Det är ju en resa jag gett mig in på, att lära känna mig själv genom yogan och på andra sätt öppna mig själsligt. Det jag söker är en rikedom som egentligen inte består av mycket pengar eller ett liv i lyx. En rikedom som består i att ha ett säkert och kärleksfullt förhållande med mig själv. Att vara helt ok med den jag är, även med mina mörkare sidor, där avundsjuka, misstänksamhet, ilska och självömkan inte är några skamliga känslor, utan bara något som dyker upp i varje människas liv, men som jag inte måste identifiera mig med. För allt är ETT! Vi behöver ALLT!Vi ska smaka livets alla smaker på vår livsresa. Att leva gott är inte avsaknad av problem, det är hur vi väljer att ta oss igenom och utvecklas (ett steg närmare vårt sanna jag)genom dem.
Min första spontana tanke är att välja nr 2, för att stanna där jag är nu är inte ett alternativ för mig. Men samtidigt är jag som Malin skriver här ovan, ambivalent i frågan om standarden...man är ju rätt nöjd med de bekvämligheter man har. Jag skulle bli skitobekväm med att inte få smörja in ansiktet med mina fina krämer, duscha varmt, ha tvättmskin mm. För att jag är så jäkla van och bortskämd med det jag har nu. Så jag skulle nog klaga o svära rejält i början. Samidigt måste man offra något för att få något, göra ngt nytt för att få ngt nytt. Men å andra sidan...varför måstema välja bort ett komfortabelt liv för att utvecklas som människa? Jag vill inte fortsätta konsumera på det sätt vi gör nu, idealet vore dock om vi kunde ta det bästa från dagens teknologi och samtidigt gå tilbaks till ett så ekologiskt och sparsamt leverne som möjligt. Då skulle vi kunna få det bästa av två världar. Jag tror att världen är på väg åt det hållet, DET eller så mot en fullständig katastof..men det är ju en annan diskussion. Men jag tror att vi alla är på väg mot ett större medvetande, en större medvetenhet.
Oj, det här blev en massa text..

måste gå o lägga mig

puss o gonatt!

Malin-Charlotta sa...

Underbart vad detta skapar tankar och funderingar. Fortsättning följer, Anna-Karin... Hör av mig så du inte missar.

Hoppas du fick en god natts sömn. Med det säger jag Godmorgon !!!

Anita sa...

Känner mig som inlägget från "Anonym" och vet att pengar är inte allt.
Men lite bekvämlighet i livet gör inte mig illa, speciellt inte nu i min ålder.
Men en bra väckarklocka är dina tankar.
Säger en 67-åring

Malin-Charlotta sa...

Å min kärmor...det finns en fortsättning som skapar lite nyfikenhet ...

Tack för du delar, du är helt underbar.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...